fredag 18 mars 2016

Frivillig enkelhet och shopping

Jag fick förfrågan på FB att dra igång en distanskurs i frivillig enkelhet. Jättekul! Problemet är bara två. Ett: jag slängde alla mina kurspapper sen jag var kursledare i Simple living på Medborgarskolan. Jag har drabbats av rensfeber - vilket inte var så bra i det här fallet. Två: just nu har jag inte tid att leva enligt frivillig enkelhet själv. Jag jobbar 80 %, skriver D uppsats och har en familj att ta hand om. Men det är ett ämne som jag brinner för så jag ser verkligen framemot det. För att orka med måste man ibland fylla på tanken. Att leda en distanskurs i frivillig enkelhet skulle fylla på min tank.
Idag drog L och jag till det stora köpcentret på andra sidan stora staden. Jag brukar skriva att vi aldrig bara går och shoppar utan alltid har ett mål med handlingen (som det kallas då). 99 % av det vi köper är även planerade inköp. Så här kommer en lista på vilka affärer som fick ett besök och vad vi köpte i dom olika affärerna.
ÖoB
3 fyllda påskägg (tradition att jag ger bort tre påskägg till en kompis barn).
2 påsar godis till påskkärringarna.
Deo till mig (egentligen onödigt då jag "ska" använda deostenen).
Flour (tandläkarskräck).
Bindor (L har fått mens och jag vill inte att hon använder tygbindor i början).
Tvättmedel (går inte åt så mycket eftersom jag mest tvättar med tvättboll).
Toapapper.
Hushållspapper (maken håller hårt i det, har lyckats få ner förbrukningen till hälften i alla fall).

Djuraffären:
Sandpapper.
Fågelfrö.
Pellets till Skutt.
Godis till Skutt.

Systemet:
2 påskäggspresenter.

Espresso house:
Fika och en påskäggspresent.
HM:
L behövde nya tight.. Vilket hon även köpte. Hon hittade även en tröja som hon ville ha. L fick presentkort på det stora köpcentret på andra sidan stora staden på 1000 kronor när hon fyllde. Så hon fick köpa det hon ville för sina pengar.

Indiska:
Jag behövde nya byxor. L ville ha likadana byxor som mig (fast i mindre storlek) vilket hon köpte, hon köpte även en kjol.

Det enda som inte var planerat men som ändå var det var L:s byxor, kjol och tröja. Meningen var att hon skulle köpa vad hon ville för sina presentkort vilket hon även gjorde.
Vi gick bara till dom affärerna vi planerat från början. Det enda som inte stod på inköpslistan var två askar Toffife för 25 kronor på ÖoB.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...