måndag 29 februari 2016

Veckans zero waste

Refuse:
Sa upp Kloka hem för över en månad sedan. Fick en påminnelse i brevlådan på att jag inte betalat. Skrev till kundtjänst och påpekade att jag sagt upp tidningen. Jag kunde riva räkningen. Jag har helt slutat med alla prenumerationer. Maken har fiskejournalen (fars dags present förra året) och L Min häst (julklapp).
L fyller 13 i början av mars. Hon fick en förskottspresent av oss nu i helgen. Vi åkte iväg till delfinalen av melodifestivalen i Gävle. Grejer har vi som sagt var så vi klarar oss. Hon får några fler presenter på sin riktiga födelsedag också. Saker men ändå inte. =)

Reduce:
Skorna i hallen är genomrensade. Alla skor som stod nere i källaren är också genomrensade. Efter lite tankeverksamhet kom vi på att det är mindre vi vill ha inte mer, så vi gjorde oss av med förvaring i hallen istället för att skaffa mer. L hade växt en storlek över natten igen. "Nya" kläder är shoppade till henne i källaren. Passade på att rensa igenom alla kläder som ligger där för henne att växa i när jag ändå höll på och rotade.
5 par av makens skor som var sönder (varför har han sparat dom?) gett till Röda korsets deponi.
9 par skor och stövlar som L vuxit ur/jag inte använder gett till en hjälpgrupp.
1 jacka som L var för stor för som dragkedjan var sönder på gett till Röda korsets deponi.
1 jacka som L var för stor för gett till Myrorna.
1 morgonrock som L vuxit ur gett till Myrorna.
2 sittunderlägg från Ikea som är stor runda i frigolit = dom går inte ner i någon väska = vi har aldrig använt dom (vi köpte dom när M och S var små) gett till Myrorna.
2 regnponchos gett bort.
1 motorvärmarkabel som var till M:s gamla bil lagt i elektronikåtervinningen.
1 radio gett bort (en ny radio in så inget ut).
2 muggar och 2 skålar sålt.
1 sprayflaska lagt i återvinningen (tomma balsamsprayflaskor, jag behöver ha fyra stycken. En till L:s balsamspray, en till Popcorns. Två till min hemgjorda luftsfräschare, vi har två toaletter).
1 filt gett bort.
1 skoförvaring gett bort.
1 tv med inbyggd dvd och 2 kontroller till den (stod på L:s rum, hon har tittat på den fem gånger max) gett bort.
En fontän i form av en Buddha som jag fick av S för 10 år sen som gått sönder slängt (3 delar).
32 växa i kläder till L som var i mindre storlekar/hon inte ville ha/jag inte tyckte hon skulle ha gett till Myrorna.
58 kläder som L vuxit ur gett till Myrorna.
13 gamla headcovers (såna som man får med när man köper klubborna) gett till Röda korsets deponi.
1 kartong med 1 lock lagt i återvinningen (köpt på Ikea för säkert 10 år sen).

Summa: 139 saker.

Reuce:
Ännu en vecka med inget som är återanvänt. I alla fall inte när återanvänt betyder omgjort. Återanvänder saker gör vi ju hela tiden i och med att vi inte använder några engångsartiklar. Mer än toapapper och hushållspapper (maken håller hårt i hushållspappret fortfarande).

Recycle:
Metall var det dags att kolla igenom och utvärdera. En krossade tomater burk. En ananas burk. En makrillburk. En blisterförpackning efter makens medicin. Två burkar mer, två lock mindre var det.

Rot:
En bukett som maken fick av sin mamma och pappa när han fyllde år.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...