torsdag 31 december 2015

Sammanfattning 2015

Ytterligare ett år har gått och det har hänt massor. Det största som hände var att min älskade pappa (världens bästa pappa) dog hastigt och oväntat i en hjärtinfarkt. Det är 6 månader sedan och jag kan fortfarande inte fatta det. Vi har köpt världens gulligaste hund. Popcorn. Världens busigaste med. Jag har sagt upp mig från mitt jobb i kommunen efter att ha jobbat där i nästan 10 år. Första åren som timanställd och sista åren som fast anställd. 4 januari börjar jag jobba på stora stadens sjukhus. Min bästa kompis och låtsassyster har också dött. Väldigt hastigt och oväntat där med fast i en brand.
* Jag har gått mer än halva utbildningen till vård av äldre sjuksköterska. Jag blir färdig i juni efter 2 års studier.
* Vi har rensat ut över 6000 saker!!!!! 6209 stycken för att vara "exakt" (+ en väldigt massa ++++)
* Vi har börjat leva efter zero waste.
* Maken åkte till Norge och fiskade + att han fiskar på hemmaplan så vi är fortfarande självförsörjande på fisk.
* Börjat göra tändrosor av tomma äggkartonger och ljusstumpar. Funkar kanonbra att tända brasan med.
* Vi har börjat 15 dagars handla maten.
* Maten ligger på mellan 1500 - 2000 kronor varje månad (förutom storhelger och kalas).
* Jag stod på kyrkans loppis och sålde saker tillsammans med L, en kompis till mig och hennes dotter.
* Jag hade mitt första men absolut inte sista swap in. Det var jättekul och alla som kom längtar tills jag ska ha nästa.
* Gjorde eget handdiskmedel, maskindiskmedel och tvättmedel. Inget som jag kommer fortsätta med dock. Det diskade inte rent, fastnade i diskmaskinsmedelsfacket och tvättade inte rent.
* Var på en Tomas Ledin konsert med maken. Jag vann biljetterna.
* Fick massor av lingon så i år är vi även självförsörjande på lingonsylt.
* Kokade massor av äppelmos så både vi och mamma är självförsörjande på äppelmos.
* Fick 2 kubik ved gratis.
* Den enda semestern vi åkte på var till Kolmården på Midsommar.
* Vann en månadsförbrukning V6 tyggummi och 500 kronor + fick vara med i radion i Mix Megapol då mitt vardagspusseltips som jag skickade in var det bästa Peter och Jesse läst.
* Vann en årsförbrukning av Pärsons pålägg (312 förpackningar).
* Jag tog en examen i återvinning.
* Vi gjorde om L:s rum till ett tonårsrum.
* Vi blev testfamilj åt LaRocche Posay och har fått massor av hudcreme och flytande tvål.
* Bytt garagedörr.
* L har varit på Markolioo konsert och Dolly style konsert (båda två var gratis).
* Jag fixade så L:s idoler Lisen Bratt Fredriksson och Kimmy Powers skickade autograf och födelsdagshälsning till L när hon fyllde år.
* Jag startade uthyrning av maskeradkläder för barn men la ner verksamheten och gav bort nästan alla maskeradkläder.
* Jag hamnade på plats tre i kategorin privatekonomisk inspiration på SurveyBee blog awards 2015. Dom listar dom 60 bästa ekonomiska bloggarna.
* Jag har gjort egna beeswraps som vi använder istället för plastfolie.
* Jag har gjort brödpåsar av kökshanddukar som vi använder istället för plastpåsar till bröd.
* Jag har gjort tatuering nummer tre.
Från oss alla till er alla ett riktigt Gott Nytt År.



Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...