måndag 7 december 2015

Four fit challenge

Den här veckan körde jag four fit challenge. Det betyder att jag bara får använda fyra plagg i min garderob hela veckan. Undantaget för underkläder, strumpor, träningskläder, arbetskläder och ytterkläder. Vi svenskar slänger 8 kilo textilier/person och år. Kläder och andra textilier som påverkar miljön negativt både när dom produceras och kasseras. Alla våra kasserade textilier lämnar vi till Röda korset som har en deponi. Textilierna (även skor och väskor) transporteras till Nederländerna med dom tomma blomlastbilarna. I Nederländerna görs dom om till bland annat isolering. HM lämnar vi också på ibland. Om jag vet med mig att vi behöver köpa något nytt. På HM får man en rabattkupong på 100 kronor vid köp över 300 kronor om man lämnar in textilier (inte skor och väskor). Röda korset använder pengarna dom får in till välgörenhet därför lämnar vi i första hand till dom. Vi köper 90 % av våra kläder begagnat. Underkläder och om det är något plagg vi inte får tag på begagnat eller gärna vill ha så köper vi det nytt.
Dag ett hade jag på mig en svart kjol, en ljuslila topp (som var supersliten under ärmarna såg jag sen så den hamnade i Röda korsets deponi när veckan var slut) och ett svart halsband.
Dag två böt jag ut halsbandet mot en sjal.
Dag tre böt jag ut sjalen mot en kofta. Koftan var det tredje plagget som jag använde den här veckan.
Dag fyra satte jag på mig sjalen igen.
Dag fem böt jag ut den ljuslila toppen mot en mörkblå.
Dag sex satte jag på mig ett pärlshalsband.
Dag sju som var sista dagen satte jag på mig koftan igen.



Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...