måndag 2 november 2015

DIY tändrosor

Jag är hela tiden på jakt efter presenter som man kan göra själv. Dom ska vara lätta och billiga att göra. Bli snygga med hög wow faktor. Gärna miljövänliga. Tändrosor trodde jag uppfyllde alla kraven. Om dom blev så snygga med hög wow faktor vet jag inte. Dom är dock billiga (läs gratis) och miljövänliga. Om det blir presenter eller inte återstår att se. Jag gör dom nog inte igen i alla fall. Det som behövs är en tom äggkartong och några ljusstumpar. En glasburk att smälta ljusstumparna i och ett vattenbad.
Börja med att riva äggkartongens botten så det blir en liten äggkopp.
Överdelen på äggkartongen (delen som blir över efter äggkoppen) rivs i remsor som rullas ihop och läggs ner i äggkoppen.
Smält ljusstumparna i ett vattenbad. Färgen på stumpen ger färgen på rosen. Jag använda bara röda stumpar för jag ville ha röda rosor. Doppa ner rosorna i det smälta stearinet och använd en tång eller något annat och fiska upp dom med.
Lägg dom på en tidning eller papper för att stelna. Jag doppade mina rosor i två omgångar men tyckte inte dom fick färg överallt. Dom ska användas till att hjälpa till att tända brasor med därav namnet tändrosor. Jag har dock inte provat än. Vad som händer med stearinet i brasan vet jag alltså inte än heller.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...