lördag 14 november 2015

DIY Handdiskmedel

I min strävan att leva billigare och leva enligt zero waste så gör jag så mycket som möjligt från grunden. Handdiskmedel kommer i en plastförpackning och plast är en sak som man helst inte ska köpa alls. Plast försvinner aldrig. Kartonger och tidningar blir till nya kartonger och tidningar och sen förmultnar dom och blir jord. Plastförpackningar kan inte göras om till nya plastförpackningar och dom förmultnar aldrig. Till en sats handdiskmedel gick det åt:
1 liter vatten
2 msk tvålflingor
1 msk tvättsoda
3 dr eterisk olja (kvar sen jag gjorde egen tandkräm som ingen gillade) Valfritt
Lös upp tvålflingorna i 3 dl av vattnet i en kastrull på medelvärme på spisen. Ta kastrullen från värmen och vispa i tvättsodan. Det kommer att tjockna på en gång nästan. Tillsätt 7 dl vatten till i omgångar. När det svalnar kommer det tjockna mer så tillsätt mer vatten om det blir för tjockt. När det är helt kallt kan man vispa i eteriska oljor om man vill att det ska lukta gott. Jag har mitt diskmedel i en glasflaska med pump från Ikea på diskbänken och i en tom saftflaska som jag häller över i pumpflaskan när den börjar bli tom. Jag späder allt diskmedel med vatten (även det köpta) så det blir mer av både det hemgjorda och det köpta än vad jag räknar på.
Tvålflingor kostar 75,65 för 1 kilo. 2 msk tvålflingor väger 7 gram = 0,53.
Tvättsoda kostar 24,65 för 500 gram. 1 msk väger 5 gram = 0,25.
Summa: 0,77 kronor för 1 liter handdiskmedel. Köpt diskmedel kostar bra mycket mer.
Nu äntligen kommer receptet. Vi har nu använt diskmedlet i ett par veckor och det diskar "rent" men inte så mycket mer. Fettet som är på vissa saker försvinner inte. rejält smutsiga saker blir inte rena. Inte ett diskmedel som jag kommer fortsätta göra. Synd för om det hade fungerat bra så hade jag sparat en rejäl slant + sluppit slänga en tom diskmedelsplastflaska i återvinningen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...