fredag 9 oktober 2015

Köpstoppsfunderingar, utvärdering, zero waste mail och domänfundering

Jag har köpstopp. Eftersom jag sätter upp reglerna själv får jag köpa mat (både i affären, snabbmat, godis, mm). Mediciner. Kläder till L. Presenter och julklappar. Tapeter, färg mm som behövs när vi renoverar hemma. Det jag inte får köpa är saker. Jag vill minska ner antalet saker inte öka dom. Så om jag rensar ut en massa saker men köper en massa saker då är antalet saker samma, bara i andra former. Ibland är gränsen lite svår. Som nu när jag köpt saker för att grodda och skotta. Jag är en oregelbunden skottare och en ännu mer oregelbunden groddare. Synd för skott och groddar är en billig lättodlad "grönsak" som passar bra i sallader eller på mackan eller som dom är. Det var en som sålde ett paket grodd och skott "maskiner" för 100 kronor. Skottbrickorna har jag så jag klarar mig men en groddburk och en annan sorts skottbricka kan ju vara bra att ha. Jag har en groddburk, en liten. Jag hade en stor som vi gjorde av en hink, men det blev så mycket groddar att vi inte hann äta upp dom innan dom möglade. Det här är ett mellanting. Skottbrickorna jag har är mycket mindre än den jag köpte. Jag brukar alltid använda två när jag ska skotta och den här är tre gånger så stor så det räcker med en. Nu ska jag bara fundera ut vad jag ska göra med mina 6 små skottbrickor. Om jag ska spara alla eller ge bort några. Om jag behåller alla så blir det ju mer saker in och målet är att minska antalet saker.
För ett tag sen gjorde jag eget tvättmedel och eget maskindiskmedel. Jag gjorde eget handdiskmedel också men det har jag inte provat är. Jag ville göra slut på diskmedlet som redan var i pumpen först. Tvättmedlet tvättar rent. Någon enstaka fläck kan bli kvar. Jag kommer nog inte att göra tvättmedlet igen dock. Jag använder mest tvättboll när jag tvättar och då behövs inget tvättmedel alls. Ibland använder jag tvättmedel och ur Zero Waste synpunkt är det bättre med en tvättmedelskartong till återvinningen än 3 påsar om jag gör eget. Maskindiskmedlet kommer jag inte att göra igen. Det diskar rent om det kommer ut i maskinen vill säga. Eftersom det innehåller bikarbonat så blir det ett bubbligt skum om det finns lite vatten kvar i dosfacket sen föregående disk. När man då stänger luckan kletar skummet fast luckan så den fastnar och diskmedlet blir kvar i facket i en stor hård klump. Jag funderar dock på om jag ska prova Beas recept utan bikarbonat.
En ny fryslista är skriven. En sån där tråkig sak som jag skjuter framför mig hela tiden. Det tog över en timme att gå igenom alla våra tre frysar. Det gäller att ha koll på vad som finns hemma för att kunna hålla en låg maträkning. Jag märkte att vi hade ett stort överskott av pommes frites.
Ullareds kortet är uppsagt och ituklippt. För det första handlar vi aldrig på Ullared mer. För det andra finns det andra kort som är bättre. För det tredje så "ljuger" dom. På hemsidan står att dom inte tar ut några administrativa avgifter. Vi har haft kortet sen hösten 2013 och vi har fått betala 25 kronor/månad i administrativ avgift. + kortavgiften som man betalar/helår.
Jag tänker mer och mer zero waste och har bland annat bytt ut tandtråden mot en airfloss. Maken gav den till mig i för tidig julklapp. 40% rabatt genom cola kampanjen så kändes dumt att inte köpa den nu. Jag har ställt en gammal plåtburk under slasken där vi lägger hundhår, blomjord och annat som inte får läggas i kompostpåsarna. Vi bär ut det till våra varmkomposter. Jag har skrivit ett mail till The London tea company. Deras te är rättvisemärkt och väldigt gott. Jag fick en kartong gratis en gång, den börjar ta slut och jag funderar på att köpa en ny kartong. Men dom har häftklamrar i sina tepåsar. Två stycken/påse. Vilket gör att man inte kan kompostera den utan måste slänga den. "Hi.I love Your tea. Specially Your White tea, pear tatin. Unfortunally I have to stop buying it. I am a zero waster so me and my family don´t want to create any waste. Some tea bags can be composted, but Your`s can`t Becaues it has two staples that connect the label to the tea bag. Some tea companys don´t have staples and have come up with diffrent way`s to attach the label with the tea bag. I woul´d be very happy if your company can consider that to. Your´s sincerly and have a nice day.".
Som den sparsamma person jag är försöker jag dra ner på dom flesta kostnaderna. Jag lägger hellre mina pengar på bra saker än på skit helt enkelt. Jag har haft den här bloggen i 8 år. För några år sen blev min fotokvot full. Jag får nu betala ca 30 kronor/månad för att få fortsätta lägga ut bilder. Vilket känns fel. 30 kronor är inte mycket men blir 360 kronor/år. 30 kronor här och 30 kronor där blir en hel del. Som jag skrivit massor med gånger förut det är dom små summorna man sparar mest på. Så nu funderar jag på om jag ska byta domän till någon annan. Frågan är då vilken? Nouw får man betalt för inlägg och det känns ju bra för en sparsam person som mig. Loppi? Vilka finns det fler? Eller ska jag helt enkelt bita i det sura äpplet och fortsätta betala? Sluta lägga upp bilder känns inte som ett alternativ. Frågan ligger som en enkät nästan högst upp i högra spalten.


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, byt inte domän, anpassa istället bildernas storlek!
Är dom under 800x800 px så "räknas" dom inte, dvs du kan ha mängder med sådana bilder på bloggen, gratis.
Eftersom du tydligen redan har slagit i taket, så föreslår jag att du minskar storleken, på en del av befintliga bilder, på så sätt kommer du under gränsen igen.
Och i framtiden håller du dig under den.
Mvh
Rolf

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...