lördag 24 oktober 2015

DIY - tygkorg

I min jakt på att minska avfallet så planerar jag att skrota allt hushållspapper. Det har jag skrivit om förut. Jag har gjort servetthållare och ställt fram tygservetter. Men tygservetterna är för stora och blir skrynkliga efter tvätt så jag var ute efter något annat som kunde ersätta hushållspappret. Det mesta som vi använder hushållspapper till är snyta sig med. M och maken vägrar använda tygnäsdukar fast vi har ett skåp fullt.
Det löste jag med att göra en näsdukhållare. Det vill säga jag köpte den på apoteket. Näsdukarna som var i är slut sen länge så jag fyller på den med toapapper. Jag tar bort rullen inne i toapappret och drar ut det innersta pappret. Sen petar jag ner rullen i hållaren och drar upp pappret genom öppningen. Funkar kanonbra. Jag ville ha något annat som står på bordet om vi behöver ha hushållspappret till annat än att snyta sig. Det löste jag genom att köpa tvättlappar. 30 kronor för 10 stycken på Jysk. Jag hade kunnat sy några men jag valde att köpa dom. Jag var på Jysk i annat ärende.
Jag valde dock att sy en tygkorg att ha dom i. Jag använde: På bilderna är L:s tygkorg. Hon ville också ha en efter att hon såg min. Jag passade då på att ta kort under arbetet vilket jag kom på att jag glömt med min korg.
2 olika tygbitar i storleken 49 x 26 cm.
2 cirklar efter mönstret här.
Mitt tyg var så pass tjockt så jag behövde inget viselin vilket kan behövas för att korgen ska stå.
Lägg ena tygbiten räta mot räta och sy ihop kortändan.
Nåla och sy fast botten också räta mot räta. Vänd den rätt.
Gör samma sak med den andra tygbiten. Men vänd den inte rätt.
Stoppa ner den rättvända biten i den andra.
Sy ihop kanten högst upp. Lämna en bit öppen så du kan vända den rätt sen.
Vänd allting rätt. Sy ihop hålet.
Vik ner innefodret en bit över det andra tyget. Det som är bra med korgen är att man kan vända den åt andra håller när man är trött på den. Två i en alltså. =) Det tog ungefär en timme att sy min korg och ungefär en halvtimme att sy L:s.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...