måndag 19 oktober 2015

DIY Spargris - fågelholk - inbrottssäker

Som jag skrev häromdagen ramlar pengarna ur min spargris för plastpilledutten under är sönder. Köpstopp + att jag inte vill gör att jag inte ville/kunde köpa en ny spargris. Vad gör man då? Man gör en.
En fågelholk gjord av material jag hade hemma. Det kallas väl inte spargris då eftersom det inte är en gris utan en sparholk. Förutom sakerna på bilden använde jag limpistol. Det gick inte att limma fast taket med limstift. Jag hade även en pensel för att måla med. Jag kom på att jag skulle ta kort på materialet efter jag hade börjat så på bilden är en röd mjölk jag använde en blå. Det som behövs är alltså:
En tom urskölj mjölkkartong.
En bit annan kartong.
Tejp.
Kniv.
Limpistol.
Färg + pensel.
Papper och sax som klipper vågor om man vill ha det på holken.
Börja med att klippa av kartongen snett som en gavel på två sidor och där gaveln slutar på dom andra två sidorna. Klipp loss öppningen på mjölkkartongen och en bit till. Den blir öppning sen. Gör ett hål där du vill ha öppningen och tryck dit plastöppningen. Tejpa efter sidorna så det sitter kvar.
Klipp till den andra kartongbiten till en takbit som du viker och sätter över mjölkkartongen till tak. Jag klippte bort mer efter bilden för taket blev lite väl stort. Limma fast taket. Klipp till pappret och klistra på gavlarna.
Måla holken i valfria färger. Jag valde svart tak och rött hus. Efter att jag var klar kom jag på att pengarna inte går att få ut utan att förstöra hela fågelholken så ett perfekt inbrottssäkert sparande och inget som man kan nalla ur vid behov. Nästa gång jag gör en ska jag använda vanlig tejp istället för frystejp. Frystejpen syns igenom färgen.



Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...