onsdag 5 augusti 2015

Gå in bakvägen, slut på en era och samlar visst på något

Jag kom på att jag visst samlar på något. Jag samlar på spartips. =) Spartipsen är dock inget som tar plats (mer än inne i huvudet). Några spartips kan ta plats. T ex plastpåsar som jag diskar ur, dom tar plats. Fast det gör ju å andra sidan plastpåsar som man köper också. Nu pratar jag fryspåsar. Soppåsar diskar jag inte ur och återanvänder. Spartipsen kan också ta plats om man som jag har amerikanska sparböcker med spartips i. Jag kan nog alla spartips som finns. Det känns som det i alla fall. Jag älskar att läsa och läser så fort jag får tid över. Jag läser hellre än ser på TV. Helst läser jag då amerikanska sparböcker men en och annan bok om simple living, zero waste och miljö funkar också. Sen pappa dog har jag inte läst en enda sida. Jag orkar inte.
S har haft en grej på ena armen och var till vc med den igår. Ringorm. Hon fick order att ringa veterinären om Popcorn eftersom det smittades av hundar. Läkaren trodde dock att eftersom Popcorn inte hade några symtom och ingen annan smittats att vi inte skulle behöva åka till veterinären. Veterinären ville dock annorlunda.Vi fick en tid idag och S och L åkte dit med Popcorn. Eftersom dom inte visste om hon hade ringorm eller inte fick dom gå in genom personalingången direkt till ett rum. Veterinären såg inget men drog päls av Popcorn som skrev som en stucken gris. Pälsen skulle skickas på analys. Svaret kommer om 2 - 3 veckor. Under tiden ska vi tvätta henne med ett specialschampo. 950 kronor fattigare blev vi. Veterinären sa också att det främst smittas av katter och inte hundar.
10 augusti 2010 startade jag en Freecycle grupp inne i stora staden. Jag fick gå igenom en utbildning och massor med steg innan. Steg och utbildning som tog åtskilliga timmar. Gruppen har dock inte så många medlemmar och inget har blivit skänkt. För ett bra tag sen fick jag ett mail om någon som skänkte en elcykel via en annan Freecycle sida som också fanns i stora staden. Jag mailade moderatorn för den gruppen (en amerikan) och frågade varför det fanns två. Han svarade då att eftersom "min" grupp inte var så aktiv så hade dom startat en ny grupp - utan att tala om det för mig. Han undrade också om jag ville bli moderator för den nya gruppen eftersom det inte fanns någon från stora staden som var det. Jag tackade nej. Så fick jag ett nytt mail idag om att "min" grupp bryter mot Freecycle reglerna och att jag måste ta bort den eller byta namn på den. Jag valde att ta bort den. Det känns tråkigt eftersom Freecycle är en sån pass bra grej och eftersom det tog mig massor massor massor med timmar att gå utbildningen och göra alla stegen. Lite underligt känns det också att dom bara startar en ny grupp och sen tar bort den första. Jag håller mig nog till bytarsidorna på Facebook tror jag. Bytesringar är också bra men det har inte funnits i stora staden på flera år. Det går inte att starta en heller eftersom det funnits en och den ligger vilande utan några administratörer.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...