onsdag 3 juni 2015

Veckans sparade pengar

Som börjar med lite svar på en kommentar från Lena (tack för dom fina orden, värmer gott i hjärtat). Jag tar 5 dl granskott och 5 dl socker. Jag har flaskor som jag gjorde för flera år sen som fortfarande smakar bra så hållbarheten är bra om dom står kallt.
Det är dom ljusgröna topparna på granen. Enskott har jag aldrig använt men jag gjorde saft på tallskott när M och S var små. Smakade inget vidare, ingen drack den så det gör jag inte mer. Jag tror du menar älgört. Dom luktar ungefär som mazariner och saften smakar jättegott tycker jag. Ingen annan i familjen gillar den. Älgört innehåller acetylsalicylsyra som är det verksamma ämnet i t ex Magnecyl så ingen saft man ska dricka massor av. Jag brukar dricka ett glas max/dag. Jag hade visst inte lagt ut receptet men googla på älgörtsaft så kommer massor av recept. Älgörten burkar slå ut i mitten av juli.


1 Sålt saker för 100 kronor.

2 Köpte inget när jag jobbade onsdag och torsdag kväll.

3 Jobbat extra måndag och tisdag kväll.

4 Köpte inget när jag jobbade måndag och tisdag kväll heller.

5 Fixat varsin gratis korsordstidning till mamma och svärmor på mors dag.
6 När maken hade hämtat S på Arlanda åkte dom in och hämtade varsin Loppi påse. Innehållet i en påse var  hönökakor, Funs vaniljbollar, djurpasta, lakritsstång, Kaktus fruktrem, Goody godispåse, 2 provflaskor på Magnesium, en Loppi tidning och Weleda ringblommeolja.

7 Maken och S kompletteringshandlade mjölk, frukt och grönt på Ica och passade då på att "köpa" lite gratisvaror också. 2 dr Oetkers pizza (jag böt till mig 10 pizzor till mot 20 pålägg).

8 3 Pärsons pålägg.

9 En innocent juice (https://www.gorgottresan.se/).

10 Quorn filleér som jag vann.

11 Majskolvar som var Icas gratisvara den här veckan.
12 Fick ett rengöringsset till spisen för jag blev medlem på myBosch och svarade på några frågor om min spis.

13 Lagat L:s ena par med tights.

14 Lagat Popcorns ena leksak.
15 Fick en månadsförbrukning av V6 för jag vann vardagspusslet på Mix Megapol. 5 paket V6 vill dom att man tuggar på en månad. Dom 500 kronorna jag också vann har jag inte fått än.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag har följt din blogg ett tag nu ( så lite bakom kulisserna) och framförallt rådgivit ungdomar på hur man skulle kunna spara pengar. Tack för alla tipsen! Du är en källa till inspiration!

Jag har en fråga kring granskottssirapen - som jag gärna vill testa för egen del, eftersom jag ofta får bronkit på vintern: Kan jag använda vilket socker som och i samma mängd? - Jag föredrar rörsocker framför vitt socker nämligen. Mindre processat.
Med vänliga hälsningar
Ewa

Anonym sa...

Acetylsalicylsyra är det verksamma ämnet i Magnecyl, inte Alvedon!

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...