måndag 1 juni 2015

Veckans rens ut och köpstopp

Veckans utmaning att rensa var cykeln. Vi har ett överflöd av gamla cyklar så där skulle det helt klart behövas rensas. L börjar bli för stor för sin nuvarande cykel. Vi har fått (vad som sas) två stycken hela cyklar gratis till henne. Ingen av cyklarna gick att cykla på. M:s cykel står fortfarande kvar här och väntar på att bli skjutsad till M. S har två cyklar. Den ena går inte att cykla på då maken tog delar från den till M:s cykel när han blev påkörd för flera år sen. Cykeln blev skrot, hjälmen bucklig men M bröt som tur var bara armen. Vi ska lämna in den ena cykeln till en reparatör så L får en fungerande större cykel. Sen ska hennes cykel säljas. Dom andra ska till tippen.
När man är ekonomisk sparar man på det mesta. Plastpåsar och aluminiumfolie bland annat. Jag sparar även sugrör och ätpinnar. Idag rensade jag det skåpet och slängde alla gamla sugrör i återvinningen. Vi har ärvt tre oöppnade paket med sugrör, då kanske man inte behöver spara över 50 stycken använda. Ballongerna rensades också då flera av dom hade torkat ihop. När jag ändå var igår rensade jag igenom mina kuponger och teer också. Kupongerna har jag fått mot portokostnaden men när jag kollade igenom dom såg jag att massor av dom hade gått ut. Dålig stil att skicka gamla kuponger.
50 ++ sugrör lagda i återvinningen.
20 ++ ätpinnar lagda i brasan.
20 ++ ballonger slängda.
1 överkast gett bort men vi köpte ett nytt gratis så inget ut.
6 böcker som L inte ville ha kvar sålt.
1 vattenkokare gett bort.
1 plåtburk gett bort.
50 ++ kuponger lagda i återvinningen.
5 böcker gett bort.
Summa: 154 saker.
Inget av plast bland cyklarna. Det enda handlade är en kompletteringshandling av mjölk, frukt och grönt. Lite gratissaker blev handlade där också. Morsdags presenter till mamma och svärmor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej duktiga mamman. Jag läser ofta din blogg och ser dig som en stor förebild. Du får mig att tänka till i vardagen och jag lånar ibland dina mål.Nu har jag några frågor och hoppas på att du har tid att svara. Jag vill så gärna göra granskottssirap och undrar om en sak i receptet. Använder du små skott eller de som växt till sig och när du skriver att det ska vara lika mycket socker som granskott, menar du då viktmässigt eller i dl. Eftersom jag inte har någon hushållsvåg så undrar jag om du kan ge mig receptet i dl. Sedan undrar jag hur länge sirapen håller? En annan fråga är om du provat med enskott? De har god smak både i bär och barr, kan man kanske göra en sirap som man kan använda i matlagningen. Sista frågan är om saft. Vet att jag läst ett recept du skrivit om "rävsvansar", vet inte vad blomman heter på riktigt. Den skulle smaka som fläder/masarin. Har letat efter receptet i bloggen men hittar inte rätt blogginlägg. Tack för bloggen och en stor kram från Lena

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...