fredag 26 juni 2015

Saltå kvarn

S och jag var på min allra bästa väns begravning i onsdags. En heldags tur som vi avslutade med ett besök på Saltå kvarn.
Den "riktiga" butiken. Jag behövde muntras upp och vi fick en inlevelse när vi åkte förbi avfarten till Järna och svängde in. En skogsväg som tog nästan 30 minuter innan vi var framme så det var nog fel väg. När vi skulle ut igen fick vi åka tillbaka mot Stockholm och sen svänga av E20 eller vad det nu var för väg vi skulle åka på.
Vi köpte tre flaskor ananasjuice (vi drack varsin som matsäck på hemvägen). Tre sesamkakor (vi åt varsin som matsäck på hemvägen). En rolig grej om sesamkakor. När M och S var små hade vi också "dåligt" med pengar. Jag jobbade då 75% och maken 100% men vi kunde inte hushålla med pengarna. Varje gång vi åkte till det stora köpcentret gick vi in på hälsokosten och köpte 3 paket med sesamkakor, det var det som vi unnade oss och hade råd med istället för fika eller glass. S minns fortfarande dom där sesamkakorna som väldigt speciella. Fem paket med pasta (5 kilo pasta kostade 220 kronor, småpaketen kostade 20 kronor/ 500 gram och blev alltså billigare/kilo, jag ville köpa fler men köpte bara fem). Två paket dadlar och en påse frystorkade hallon. En plåtburk för 50 kronor för Saltå kvarn firade 50 år blev det med. En limpa fruktbröd blev det också.
Begravningen var väldigt fin och stämningsfull. En begravning är ingen billig sak direkt och så mycket att spara där fanns det väl inte. Vi ville skicka en sorgbukett (bilden är lånad från Fonus hemsida där jag beställde den). Band tillkom - jag valde texten Älskad Saknad Aldrig glömd. Om man vill spara där kan man skänka pengar till t ex barncancerfonden och då välja mindre belopp än vad buketten skulle kosta. Nu ville jag ha en blomma så det var inget alternativ för oss.
Handbukett valde vi att inte beställa från Fonus. Maken fick i uppdrag att köpa varsin ros till mig och S dagen före begravningen. Han köpte en hel bukett ekologiska rosor för 39 kronor som vi tog varsin av.
Dagen har bland annat ägnats åt ett besök på kyrkans loppis. Vi var i valet och kvalet om vi skulle bowla eller gå till loppis och tur var väl det. Förutom fika och ananaspaj (den var slut i måndags) blev det lite småsaker handlat. Ett pussel (ligger utspritt på vardagsrumsbordet och hela familjen P har suttit och pusslat ihop en lång stund), ett par skor, en dvdfilm och en popcornskål till L. En dvdfilm och två nyckelringar till S (bara den ena är med på bilden). En bok om hundar till alla.
Sen köpte vi också ett Malm sängbord. 100 kronor kostade det. Vilken tur! Nu har vi "ny" sängstomme och "nya" sängbord för 200 kronor. Nypris runt 2900 kronor.
På posten kom det en havrelåda som jag vann hos Lantmännen (avslutad kampanj). Jag fick betala 25 kronor för frakten bara.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...