onsdag 29 april 2015

Veckans sparade pengar

Jag har läst klart The Complete Tightwad Gazette och har nu gått över till Living better while spending less (båda är amerikanska sparböcker). Där  handlar dom mat en gång i månaden. Vi försökte det ett tag men det gjorde att våran maträkning steg. Jag funderar nu på om vi ska handla var 15 dag och kompletteringshandla mjölk bara. Det blir alltså två handlingar/månad istället för dagens tre. På Coop (eller om maken handlar Citygross) som är sista handlingen varje månad brukar det bara vara max 5 saker förutom färskvarorna. Jag är dock inte på långa vägar klar med prisboken. Vi kan ju handla i alla tre affärer fortfarande fast det då går 1,5 månad mellan varje affär om det visar sig vara många varor som är billigast på Coop/Citygross.
1 Maken tog ut en gratis pizza (delapizza.se) och en gratis Pedigree när L var på andra sidan stora stadens ridskola.

2 Jag fick 150 kronor i superpresentkort för jag svarat på en undersökning om varma drycker på sifo.
3 Jag fick 25 kronor i rabattcheck för jag svarade på några frågor om en hårspray. Man skulle få en hårspray men det hände inget. När jag påminde fick jag en check på 25 kronor på valfri vara.

4 Fick 2 påsar Santa Maria indisk mat. Jag svarade på en undersökning på Santa Marias hemsida (finns inte kvar).

5 Fick 100 kronor i superpresentkort från MP3 för jag svarat på undersökningar.

6 Behövde köpa nya Gaviscon. Jag ska dricka en slurk till natten och innan varje måltid men behöver bara ta till natten. Jag gillar inte lösningen (som jag fick på recept för länge sen så det har gått ur) så jag har köpt tabletter. Det blir billigare med tabletter + att dom är lättare att ta. Jag behövde nu förnya ett annat recept så jag skrev att jag ville förnya Gaviscon också men att jag ville ha dom som tabletter. Det blir billigare om jag får dom på recept + att det fattas bara 450 kronor så får jag frikort.
7 L:s vinterstövlar behövde nya sulor (innesulor) och jag fick för mig att jag ville göra dom själv. Maken köpte en mekanikermatta för 39,90. Den är 1 x 3 meter stor men jag använde den dubbel. Räcker till massor massor med sulor så varje sula kommer kosta ungefär 1 krona. En sula att köpa kostar ungefär 50 kronor. En mekanikermatta är slitstark så troligtvis slits stövlarna ut före sulan.
8 Vi hade ett överskott på ärvda lakan och ett underskott av påslakan. Ett av våra set har örngotten gått sönder på jag ersatte då dom med ärvda gamla örngott som jag sydde om (kuddarna var större förr). Nu har det ena påslakanet till det setet också gått sönder. Jag har nu sytt ett nytt påslakan av två gamla ärvda lakan.
9 Fick Loppi Blogbag med en massa saker i. 2 paket riskakor, en vinäger till håret (jag använde äppelcidervinäger till balsam ett tag och det funkar faktiskt). En ansiktscreme. En förpackning toarullar från Edet. En rakgel och en återfuktande rakcreme. Dvd film med Pingvinerna från Madagaskar.
10 Fick 500 kronor i presentkort från Intersport för jag gick med i Medaljlotteriet. Jag gick ur på en gång. En lott kostade 40 kronor.

11 Jag och L gillar att titta på Ninjago filmerna och samlar på alla filmer. Avsnitt 35 - 39 och 40 - 45 fattades så vi blev jätteglada när vi såg att Discshop sålde dom för 49 kronor/styck. Jag beställde genom Mecenat och fick gratis frakt så sparade 29 kronor. Jag skulle ha sparat mer om jag inte köpt filmerna men dom är mer värda än pengarna för oss.

12 Gjort ny inlagd gurka. När första gurkan tog slut fyllde jag på med ny gurka i samma spad.
13 Gjorde brända mandlar till oss och pappa (julklappen som räcker hela året).
14 Sagt upp Testagram. Månadens box innehöll en massa saker som jag inte tänkt köpa själv. Att då betala 99 kronor kändes inte bra.
15 Blev uttagen av Buzzador att buzza Odense choklad, tårtlock och marsipan. Här ska bakas massor =)

16 Lagat ett par av mina byxor som gått sönder.

17 Kört bakmaskinen när jag inte hann baka. Bakmaskinen blir billigare än bröd gjort i ugnen men vi föredrar egentligen ugnsbakat.

18 Bytt till mig 2 liter yoghurt.

19 Vi ville hyra en värmekamera för att kontrollera så huset inte hade några stora läckor. En kamera kostar 1688 kronor + moms att hyra/dag. Lite över våran budget. Nu har vi lånat en värmekamera gratis av en kompis bror. Det var inte så illa som vi trodde men en hel del ändå.

20 Lagat en av mina tunikor.

21 Lagat ett par av L:s tights.

22 Pratat med en chef på jobbet och ska troligtvis få några % hos henne. Inte min chef ett annat område som har samma område på kvällarna som jag har idag. Jag fick dessutom en hel hög med extraturer att välja från. Det känns som om JAK lånen aldrig blir betalda fast vi sparar och sparar. Som den här månaden skulle både sommardäck till bilen (5580 kronor) och drag till bilen (över 6000 kronor) köpas. Vi kommer liksom aldrig ifatt det vi ligger under på service och sparpengarna ryker hela tiden. Lite mer % eller några extraturer/månad skulle underlätta. Extraturer då vet jag att det inte varar för evigt men jag vet aldrig hur många jag får. Fler % då vet jag att jag har fler turer + högre lön men det är "fast".

Vad har du gjort för att spara pengar den här veckan?




1 kommentar:

Anonym sa...

1. Jag har lagat ett par byxor (till mig själv).
2. Byggt en koja till barnen på jobbet av lastpallar, istället för av köpt material (sparade visserligen pengar till jobbet, men ändå...).
3. Lagade sonens handskar - blir bra att ha på höstkanten innan vi köper nya vinterhandskar.
//Ingela

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...