fredag 3 april 2015

På jobbet kan man fynda och ögonöppnare

Jag jobbade igår kväll. Lyckades få ett timjobb. =) Jag behöver jobba mer, både nu och mest i sommar. Eftersom jag är tjänstledig för studier så kommer jag bara kunna ta ut 3 semesterdagar på hela sommaren. Jag jobbar då min fulla % igen men semesterdagsfaktorn beror på min tjänstledighet resten av året. Så juli - augusti kommer jag vara tjänstledig utan lön och inte ha semester. Vilket betyder att vi får klara oss på makens lön + om jag lyckas få något timjobb, den lönen.
Jag slukar nu min sparbibel igen och har lagt in en ännu högre växel. Har snart nått den högsta växeln men som Hannele kommenterade, sköljmedel behöver man inte alls, cola behöver man inte (vi köper aldrig läsk men ville ha till påsk) yoghurtmaskinen kan jag sälja (jag har försökt ingen vill ha den. L gillar yoghurt och hemgjord sparar 6 kronor/liter mot köpt). Men det har blivit lite synder när vi handlat förutom colan och sköljmedel så det kan vi sluta med. Men som jag alltid brukar skriva ett sparsamt liv utan att man aldrig unnar sig något blir ett tråkigt sparsamt liv.
Jag hittade en ram som skulle slängas på jobbet som fick följa med hem. Den hade ingen baksida men den är lätt fixat. Vi behövde ha en ram till till L:s rum, den vi köpte var för stor och ska lämnas tillbaks. Det är den stora ramen.
Jag hittade ett blomskott som också fick följa med hem. Sen hittade jag en pantflaska och en Felix kod också så en bra jobbkväll. =)
Maken passade på att göra en extrahandling på Ica. En nästan helt gratis extrahandling. Potatis och fröpåse gratis av Ica maxi. Oliver gratis genom Icas nyhetsbrev. Påskmust 2 kronor av Ica maxi. Findus woken vann jag i en tävling där man skulle skicka in ett recept på Findus wok hos Findus. M bidrog med receptet så tack M. =)
Jag tänkte han skulle köpa rågkakor också, jag skulle ju jobba och behövde ha med matlåda. Men med Amy i bakhuvudet så lät jag bli och bakade egna läfsor istället. En besparing på: rågkakor kostar 27,90 för ungefär 30 stycken. Läfsor kostar 3,75 för jästen. Här kommer ögonöppnaren. Jag köper alltid torrjäst då jag inbillat mig att den är billigare än färsk, varför vet jag inte. Det är den inte. Färsk jäst kostar 2,50/ styck. Torrjäst kostar 7,50 för 2 = 3,75/styck. Du förlorar alltså 5 kronor varje gång du köpet ett två pack torrjäst istället för 2 färsk jäst. = i alla fall i vårat hus mellan 20 - 30 kronor/månad = 240 - 360 kronor/år. 2,24 kronor för margarinet. 1,69 för sirapen. 4,30 för mjölken. Salt är så lite. 3,75 för brödkryddan. 2,87 för mjölet = 15,23 för 30 stycken. Om man använder den dyrare torrjästen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...