lördag 18 april 2015

Kan man köpa lycka?

Först svar på en kommentar som inte var en fråga egentligen. Vi håller inte på att mixa  fodren till Popcorn. Vi vet att man inte ska göra det. Hos uppfödaren fick hon Proplan vilket är det vi också köpt. Hon blir dock lite röd under ögonen och det kan bero på det höga proteininnehållet i Proplan så vi ville byta till ett foder med mindre protein. Pedigree har mindre protein. Just nu blandar vi Proplan och Pedigree just för att man inte ska mixa fodret. Om man ska byta foder ska man blanda först mycket av det gamla fodret och lite av det nya sen öka det nya tills man bara ger det nya. Popcorn har aldrig gillar Proplan och har varit väldigt liten i maten. Nu när hon får Pedigree också så äter hon mer. Den enda skillnaden mellan Proplan och Pedigree (förutom priset och proteinhalten) är att Proplan har mer % köttinnehåll. När Pedigreen är slut ska vi byta till Racinel (som har ännu lägre proteininnehåll men högre köttinnehåll - hur nu det går ihop eftersom kött innehåller proteiner). Vi har för tillfället 8 eller 9 påsar Pedigree hemma så hon kommer att få äta det ett bra tag.
Jag tog upp sommarkläderna och ner vinterkläderna och ville då ha en hylla till mina kortbyxor. Jag hämtade en i nästan tom garderob som står i källaren. Det som är bra med att ta upp sommarkläder (eller vinterkläder) är att man märker att man har ett överflöd av kläder. Jag trodde jag hade brist på byxor men jag har massor med byxor. L behöver dock ha fler shorts. Hon är ingen kjol flicka utan har helst shorts (och leker helst med bilar).
Kan man köpa lycka? När jag var ute med Popcorn gick vi förbi en av dom rikaste familjerna i byn. Mamman tyckte Popcorn var jättesöt och vi pratade en stund och hon (mamman) var så sprudlande glad hela tiden. Jag känner inte henne så hon kanske inte brukar vara det men det fick mig att börja tänka. Blir man lyckligare om man har mycket pengar? Jag tror inte det. Pengarna kan dock göra att man slipper klumpen i magen om dom ska räcka till alla räkningar (som vi fortfarande har ibland - inte lika ofta). Lagom är nog bäst när det gäller pengar. Vissa undersökningar visar att pengar kan köpa lycka om man ger bort pengarna till välgörenhet. Man får då en ökad tillfredsställelse som ger en känsla av lycka. Prylar gör dock inte att man blir lyckligare. När man precis har köpt den nya bilen eller mobilen eller vad det nu är känner man lycka men efter några dagar har lyckokänslan gått över. Tiden det tar för ett barn som fått en sak som barnet bara måste ha, det är det enda jag önskar mig i hela världen till nästan bortglömd är ungefär 2 dagar. Hur länge är en vuxen glad över en ny sak? Lika länge kanske.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...