söndag 12 april 2015

Funderingar om konsumtion och sopor

Häromdagen såg jag att ena grannen hade tagit ner sitt altantak. Jag såg det från fönstret och han bor några hus bort men det såg helt och fint ut från där jag stod. Vårat altantak läcker så det skulle behövas bytas ut. Jag tänkte att jag skulle fråga honom vad han skulle göra med det, om jag kunde få det men innan jag hunnit tänka klart hade han plockat fram, motorsågen och delade det i bitar. Det tog över 2 timmar (jag hörde motorsågen). Jag såg inte vad han gjorde med det sen men jag förmodar att han la det i bilen och körde det till tippen. Vilket slöseri! Hade jag hunnit ut hade han sluppit såga i två timmar, åka till tippen. Jag hade sluppit åka till byggaffären och köpa ett nytt altantak. Vi hade båda tjänat på det. Samhället blir mer och mer ett konsumtionssamhälle. L:s skola vill att hon ska skicka in vissa uppgifter via datorn. Det kräver att man har en dator. Min distansutbildning kräver verkligen att man har en dator. Tröttnar man på saken är det bara man slänger den och köper en ny.
L och jag var på lekfika dejt och fick med oss en massa grejer hem. Saker som folk skänkt för dom tröttnat på dom. Det är ju bättre att dom skänker sakerna än att dom slänger dom.
En jacka som vi fick hade till och med prislappen kvar.
Jag läste om en kille som hade startat ett bibliotek för fritidsutrustning. Jättesmart. Där fick folk låna skridskor, skidor och vad man nu behövde helt gratis. På andra ställen finns det gratis loppisar. Där allt är gratis för att gynna miljön. Sopberget bara ökar så något måste göras. Konsumtionen måste inte minskas men den måste ändras. Istället för att köpa nya grejer kan man köpa dom som redan finns. Istället för att slänga saken skulle man kunna lämna in den på lagning. Fram för mer folk som lagar saker. Skomakare, sömmerskor och andra lagare.
Jag läste också om kommuner som har längre tömnings intervaller på sin sophämtning än vad min kommun har. Både 12 och 26 veckor kan man välja på. Det fick mig att skriva till min kommun igen (för femtitolfte gången). Dom har nog tröttnat på mig för nu var det inte omöjligt att det kommer finnas längre intervaller i fortsättningen. Förut har det varit tvärnej.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...