onsdag 25 mars 2015

Veckans sparade pengar

1 Löst stoppet i diskhon med bikarbonat, hemgjord äppelcidervinäger och kokande vatten.
2 Bakat egna smörgåstårtebottnar till mitt kalas. Bottnarna räcker till fler än två tårtor så några bottnar är frysta och ska ätas som landgångsmackor någon dag.
3 Gjorde egna smörgåstårtor till mitt kalas.

4 Bytt till mig 25 ägg.

5 Sålt saker för 100 kronor.
6 Fick 12 rosor gratis i present av Plantagen.
7 Fick en gratis Brietårta av Ica.

8 Maken har klippt L.

9 Sparade presentpapprena som var runt mina paket. Maken sa till och med "bra att du fick så stora paket, nu blev det mycket papper att spara" =)

10 Fick en rabattkod av CDON när jag fyllde. Jag använde den till att köpa lite filmer till L som hon ska få i påskägget.

11 Några av filmerna var köp två betala 99 kronor.

12 Blev inte medlem i CDON +. Det skulle ha gett fri frakt men kostade 299 kronor/år och så mycket beställer jag inte att det lönar sig.
13 Popcorn har bitit sönder mattan under köksbordet. Den låg i sommarstugan när jag var liten så den är över 40 år. Jag har lagat den. Inte nyskick men den stora tossan syns inte längre. Bilden visar mattan innan lagning.

14 Det var seminarium via en form av skype på min utbildning. Den enda datorn som fixat uppladdningen är makens bärbara, om den står nere i källaren bredvid routern. Min stationära dator måste då vara avstängd. Förutom min grupps arbete skulle jag opponera på en annans grupp arbete + komma med frågor på en tredje grupps arbete. 3 arbeten på ungefär 17 sidor/arbete är en massa papper och en massa bläck. Om man inte laddar ner dom till dropbox och lånar L:s platta. Vilket jag gjorde.

15 Snart är det påsk, jag beställde billigt godis på Matsmart till kärringarna. Som tradition ger jag bort tre påskägg till en kompis barn. Jag köpte deras godis på matsmart med och fick tomma ägg av mamma att lägga godiset i.

16 Tagit upp pelargonerna från vintervilan. Förhoppningsvis tar sig alla så jag inte behöver köpa en endaste pelargon till entrén.

17 Gjort ny flytande tvål. Kostnad. 1 fast tvål kostar 4 kronor + 3,8 liter vatten (kostnad inte många ören) = 4 kronor för ungefär 3,9 liter flytande hemgjord tvål. Den billigaste flytande tvålen på ÖoB kostar 15 kronor för 400 ml = 146,25 kronor för 3,9 liter. Det är en besparing på 141 kronor. =) + att jag slipper släpa hem en massa flytande tvål flaskor.
18 Söndagsmiddagen bestod av köttfärslimpa. Jag gjorde ugnsstekt potatis till för att spara el och disk.
19 Jag fick återvinningsbara värmeljus av maken i julklapp. Ljusen som man stoppar i behållarna är dock skitdyra. Jag använder stenljus och rapsolja istället. Kopparna är genomskinliga så blir rätt fint också.
20 Fick en provpåse hundmat till Popcorn från tuggmästaren. Smak av anka. Popcorn gillar dom så hon får dom som hundgodis.

21 Vi har jämfört Telia och Viasat igen. Om vi tar alla tjänster hos Telia sparar vi 336 kronor/månad mot idag. Då har vi nästan alla kanaler som går. Maken är tvfreak tyvärr.

22 För ett tag sedan (glömde jag skriva) skaffade jag ICAs hälsorabatt. När man går eller springer (den är kopplad till runkeeper) får man en viss % i rabatt på ICA:s gott liv varor. Nu har maken också skaffat det.

Vad har du gjort för att spara pengar den här veckan?




1 kommentar:

Liselott sa...

Hej!
Så bra du skriver! Läser alltid din blogg...!!
Denna vecka har jag sparat en del
1. Bakat eget bröd, modell ljust franskbröd, som inte gick åt till maten. Passar tyvärr inte bra att frysa in så jag skivade brödet som blev kvar, torkade över natten och körde det i matberedaren och vips hde jag 3 dl skorpmjöl.

2. Köpte billigt sköljmedel på ÖB, stor flaska. när jag kom hem delade jag upp det i mina sparade gamla sköljmedelsflaskor så det blev 1/3 sköljmedel i varje , fyllde sen på med vatten. Passar bra då det ofta är alldeles förmycket parfym samt om man har lite halvstora barn som gärna överdoserar då det tvättar...

3. Var på föreläsning med Sara Bäckmo, Skillnadens trädgård i Växjö.Hon som odlar som självförsörjande hade massor av bra sparatips som jag genast tog åt mig. Inträdet var fritt dessutom

4. Bytt abonemang på fam mobiler så vi sparar upp till 9500 per år. Telia 299 per månad, för mig och övriga familjemedlemmar får biabonnemang samma men för 199 per månad.

5. Var på biblioteket och passade på att läsa flera månadstidningar gratis, om trädgård, mat och hem

6. Hade kupong på apoteket på 20kr så dotterns handsalva var nersatt till 29 kr och sen kupongen så jag betala 9 kr

7. Köpte grillkorv, svensk och låg fetthalt för under 10kr/paketen , då det var kort datum. Jag köpte 3 paket och la ner i frysen. Ordinarie pris var 59kr/pak.

8. Har använt Ica´s hälsoapp och Runkeeper och börjat spara rabatt på några dagar redan 13% så det är snart uppe i Ica´s maxtak 25%

9. Gjort matlådor till mig och sonen som jobbat borta.

10. Fick dubbla poäng på apoteket kronan igår , perfekt då jag fick hämta ut dyr medicin till kossorna

11. Hittade boken "Året med Ernst" på Coops bokrea nedsatt till 98:- sen halva reapriset så 48:- var ok tyckte jag. Inte hittat den under 300:- någonstans.
Vardagslyx till mig

Ja det var vad jag kom på just nu...

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...