söndag 22 mars 2015

Recept - smörgåstårtebottnar och fyllningar

Smörgåstårta är gott, enkelt och kan bli billigt. Det som brukar kosta mest är bottnarna. Jag gör mina egna. Jag gör dom i runda formar. Man kanske kan göra dom i avlånga formar med, det har jag aldrig provat.
Till 2 stycken behövs:
7,5 dl mjölk eller vatten
75 g jäst
1,5 tsk salt
1,5 tsk socker
3/4 dl olja
ca 1,8 liter vetemjöl
Värm mjölken (eller vattnet) till fingervarmt. Rör ut jästen i vätskan. Häll i en bunke och tillsätt salt, socker och olja. Rör ner nästan allt mjölet tills degen blir smidig och släpper kanterna på bunken. Låt jäsa 30 minuter under en handduk.
Arbeta degen slät och jämn på bakbordet med resten av mjölet. Dela den i 2 delar och forma till runda bröd. Lägg i en smord rund form med avtagbar kant. Jäs under duk i 30 minuter.
Pensla med vatten. Grädda i 250 grader i 10 minuter. Stäng av ugnen och grädda i 20 minuter till. Ta ut bröden och låt kallna.
Varje bröd går att skära i 5 - 7 tunna skivor. Jag fick ut 5 skivor av varje bröd. Går att frysa. Förutom smörgåstårtor kan man använda dom som pizzabottnar eller jättemackor.
Jag hade leverpastejkräm i båda tårtorna.
200 gram leverpastej bredbar
1 dl smörgåsgurka
4 msk grädde
Hacka smörgåsgurkan i mixer och tillsätt leverpastej och grädde. Mixa till en rätt slät massa. Räcker till två bottnar. Så jag gjorde dubbel sats.
Den tredje botten gjorde jag ännu enklare och fyllde med vanlig mjukost med skinksmak i den ena
och mjukost med räksmak i den andra.
Garneringen är skinka/räkor. Vindruvor. Coktailtomater. Mosade ostbågar. Under garneringen hade jag 2 dl vispad grädde och ungefär 1,5 dl majonäs.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...