tisdag 3 februari 2015

Kaffefilter

Jag letar hela tiden efter nya sätt att spara pengar och miljö. När vi brygger kaffe hade vi ett evighetsfilter. Det gick sönder för ett tag sen. Kaffebryggaren är gjord så evighetsfiltren som man köper på typ Ica eller Coop funkar inte. Locket går inte att stänga då. Därför har vi använt engångsfilter ett tag. Ett kaffefilter kostar 5 öre om man köper det billigaste Ica Basic filtren. Jag brukar använda samma filter hela dagen. Dels går det bara åt ett filter/dag (vi brygger bara kaffe två gånger/dag och häller det i en termos). Dels sparar man in på kaffet. Eftersom det finns kaffe kvar i filtret går det åt mindre mängd pulver till gången efter. Det sägs att man bara behöver fylla på med en ny skopa. Jag brukar dock fylla på med fler. 5 öre/dag x 365 dagar = 18,25 kronor/år. Inte mycket pengar man sparar men många bäckar små. 18,25 kronor motsvarar 2 liter mjölk om man räknar i mjölklitrar. Eftersom filtret går direkt ner i komposten ihop med pulvret så blir det inga direkt miljöbesparingar med ett evighetsfilter. Jag har i alla fall sytt mitt eget evighetsfilter. Av ett gammalt lakan jag hade hemma. Kaffet smakade som vanligt och det gick jättebra att brygga i det.
Lite omförflyttningar har det också blivit. L har haft två nattduksbord på sitt rum. Det ena hade vi Snöflingas saker i. L:s säng är väldigt hög då hon har en bäddmadrass som är nästan lika hög som resårmadrassen. Det gjorde att det nattduksbordet hon hade var för lågt. Det andra är ett gammalt pottskåp som är mycket högre. Vi har nu gjort om så L har pottskåpet som nattduksbord istället. L kan nu se sin väckarklocka och sina andra saker på nattduksbordet när hon ligger i sängen. När vi ändå höll på inne på L:s rum rensade vi igenom hennes mjukisdjur och Littlest pet shop lådan. L har över 20 mjukisar och ville behålla nästan alla. Däremot ville hon göra sig av med alla Littlest pet shops. Dom ligger nu ute till försäljning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag önskade mig en perkulatorbryggare och slipper filter. Jag har också en gammal perkulatorbryggare att ha på vedspis/plattan. Suveränt för mig som älskar hett kaffe! // T

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...