onsdag 19 november 2014

Veckans sparade pengar

1 Elräkningen har blivit 500 kronor lägre mot vad den var oktober förra året. Då var S hemma så vi är en mindre i familjen men vi har sänkt våran årsförbrukning från 25.320 kWh (oktober förra året) till 19.055 kWh (oktober i år). S har då bara varit borta augusti - oktober. Så en rejäl sänkning i alla fall. Kan bero på varmare väder men också på våra elbesparingsgrejer.

2 Eldat kalla dagar.

3 Sålt saker för 775 kronor. Däcken är nu betalda. Nu är målet att betala av lilla Jak lånet i julklapp till mig själv. Jag skulle spara hela studiebidraget och använda det till att betala av Jak lånet i december. Men så köpte maken bil och studiebidraget går nu till billånet istället.

4 Skrivit om ena huslånet. Gamla räntan var 3,09% räntan nu är 2,26%. Många bäckar små.

5 Vattenförbrukningen var 3 kubik mindre än vad kommunen beräknat.
6 L:s sista julklapp är köpt. På Tradera. Hon vill ha fler Skylanders gubbar. Dom kostar mellan 45 kronor (på Tradera + frakt) - 150 kronor/styck (leksaksaffären utan rea). Jag vann 12 gubbar för 273 kronor med frakten. Nu hade jag i och för sig bara köpa en eller två gubbar till henne om jag inte vunnit det här paketet.
7 Bakat sirapslimpa.

8 Bakat vetekakor.

9 Bakat rågkakor.

10 Gjorde söndag middag på en hel fläskytterfilé. Nu när vi bara är tre brukar jag bara göra på halva. Jag frös hälften till en hel måltid en annan söndag middag.

11 Handlat tiodagars handlingen på Willys. 496,08 kronor gick det på och är då mat som ska räcka i tio dagar. Hittills har maten i familjen P i november gått på 1416,12 kronor.
12 Handlat lite från Matsmart för 275 kronor. 1 platta majs, 1 platta krossade tomater, 12 påsar Minestronesoppa, kokosstänger och M and M:s.

13 Är en sak som vi alltid gör men som jag glömt att skriva. Klippte av tandkrämstuben för att få ut det sista. Det sista räckte två dagar till (då borstar vi tänderna 2 gånger/dag alla tre).

14 L:s skärp gick sönder. S hade skärp som låg i en låda som vi fick ta ett av.

15 Skar några bananer som började bruna till bananpengar och frös till kommande smothisar.

16 Vi har installerat öppen fiber. Viasat ska sägas upp men är tydligen bundet fram till 1 maj. Vi har i alla fall ändrat telefon och bredband till öppen fiber på Telia och sparar 69 kronor/månad. Just nu hade dom ett erbjudande om att man fick tre månader för 99 kronor så då sparar vi mer. Att själva installationen går på runt 300 kronor/månad (ett lån på 19.000 kronor som ska betalas) är då inte medräknat. Så innan vi kan säga upp Viasat förlorar vi ekonomiskt på det hela. Huset har dock ökat i värde efter fiberinstallationen.

17 En liten weekendresa till Dalarna är bokad. Vi ska köpa knäckebröd och gå på Tomteland. Den som är mest begeistrad över Tomteland är jag. På andra plats kommer maken och sist L. Hon tycker hon är för stor. Jag tycker man aldrig blir för stor för tomtar och troll. Vi ska sova på Scandic och jag tänkte boka deras blixtpris. Vilket skulle kosta mer än Save priset. Så vi bokade Savepriset och sparade några tjugor. L älskar Scandic och hotellet vi ska sova på har pool.

18 Jag tänkte åka till köpcentret på andra sidan stora staden och köpa pappas julklappar. Det var dom enda affärerna vi skulle till (två stycken). Jag delegerade julklappsinköpen till maken istället då båda affärerna finns inne i stora staden där maken är varje dag. Så bensinen sparad. Senare på dagen kom jag på en annan julklapp till pappa så där var en bra sak till med att vi inte åkte.

19 Lagat ett par av L:s strumpor.

20 Lagat ett par av makens strumpor.

21 Maken kom hem och åt lunch en av dagarna. Jag gjorde hans favorit paj. Jag gjorde då dubbel sats paj och frös den ena till kommande matlådor. Jag gjorde tre dubbel sats deg och frös den ena degen tills nästa gång jag ska göra paj.

22 När pappa var hemma hos oss sist hade vi en sak som han sa att han ville ha. Jag tänkte ge honom två andra saker i julklapp men ångrade mig. Jag surfade runt efter saken och hittade den på två sidor. Ena stället kostade den 399 kronor + 69 kronor i frakt. Andra stället kostade den 339 kronor + 59 kronor frakt.

Vad har du gjort för att spara pengar den här veckan? =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...