söndag 16 november 2014

Ibland vet jag inte hur jag räknar del 2

Eller så har affärerna ändrat priserna sen min gamla prisbok. Vi köper riven ost på Willys där den är billigast. 1 kilo kostar 51,90. Det har varit billigare än hel ost förut. Nu har det dock ändrat sig. Hela osten som också är billigast på Willys kostar 48,90/kilo. Alltså blir det billigare att riva den själv. Allra billigast blir ju om man river ostkanter och inte behöver köpa en ost och riva. Vilket vi också gör men vi gör av med mer riven ost än vi har ostkanter. Vi gör av med ungefär 1 kilo riven ost/månad + lite rivna ostkanter. Varje gång vi köper hel ost och river kommer vi spara 3 kronor. 3 kronor är inte mycket men blir 36 kronor på ett år. Det är inte heller mycket men det är dom små besparingarna som sammanlagt gör våran låga maträkning. Och som jag skrivit förut det är dom små besparingarna som man gör hela tiden som gör mest. Dom stora besparingarna lönar sig såklart mer men dom gör man så pass sällan. Skriva om räntan på huslånet t ex det gör man inte varje dag eller vecka. Äter gör man varje dag - flera gånger till och med. Men nästa vecka säljer Citygross ost för 39 kronor/kilo och då sparar man ännu mer både om man köper och har som hård ost och river den. Ost håller sig rätt bra. Så läge att bunkra.
Jag har kommit på världens bästa julkalender till L. Jag tänkte först hon bara skulle få tv-kalendern men så ville hon ha en chokladkalender med så det är också köpt. Vi har haft paketkalender men alla dessa småsaker som man köper bara för att fylla kalendern gör att kassan tunnas ut och huset svämmar över. Ett åt gav jag henne en pusselbit om dagen. Det var det sämsta jag gjort. L glömde öppna kalendern varje dag för det var ju bara en pusselbit. Då var pusslet ett jag gjort själv av henne och Skutt. Nu finns det pixie kalendrar att köpa. Med en pixie bok i varje lucka. Det är ju jättesmart. Men det blir en herrans massa småböcker att förvara sen.
Så fick jag höra talas om Julmysteriet av Jostein Gaarden. Först letade jag efter den att köpa. Slutsåld på förlaget och fanns varken på Tradera eller Bokbörsen. Men så kom jag att tänka på biblan och där fanns den. Julmysteriet innehåller 24 kapitel som heter 1 december, 2 december och fram till sista kapitlet som heter 24 december. En julkalender i bokform alltså. Den handlar om änglar och jul och allt som hör julen till. Jag kan sakna att läsa högt för L nu när hon läser själv så det kommer att bli en mysig stund en gång om dagen fram till jul.
Maken hade en aktiv dag igår. Han satte upp den nya bredare hyllan i tvrummet, L:s tavelhyllor och lagade bastudörren. Den har slagit sig eller något så den går inte att stänga och när den är stängd hoppar den upp. Ytterst irriterande när man bastar eller duschar. På den ena tavelhyllan (den på bilden) står L:s samling av glaskulor från olika städer i världen. På den andra står hennes parfymflaskor.
Tiodagars handlingen på Willys är avklarad. 496,08 kronor gick det på så målet med max 2000 kronor mat i november kan fortfarande lyckas. Kanske.
Jag beställde mat från matsmart för 275 kronor. Så om det räknas in i matbudgeten har maten hittills i familjen P gått på 1691,12 kronor. I dom 275 kronorna räknade jag med både maten och godiset men inte frakten på 49 kronor. 1 platta majs, 1 platta krossade tomater, 12 förpackningar Minestronesoppa. Varje förpackning räcker till 3 portioner. M and M:s med jordnötter och kokosstänger.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...