tisdag 4 november 2014

Fiberhuvudbry

2009 är nu färdig etiketterat. Då skrev jag mycket insändare om rätten att vara hemmamamma, om avfallskvarnar, om svininfluensavaccineringen och om mycket annat. L var på dagis och var mobbad både av sina kompisar och av en av fröknarna. Hon gick på 15 timmars dagis för att vänja sig innan skolan. Hon hatade att vara där och jag hatade att lämna henne där. Så här i efterhand hade jag om det varit idag tagit ur henne ur dagis fast maken sa nej. Maken som aldrig lämnade eller hämtade henne där såg inte det jag såg. Eller fick höra det jag fick höra. Han missade dessutom alla utvecklingssamtal utom ett, det sista och det var efter det som L fick sluta på dagis för då märkte han också det jag och L upplevt varenda dag i 2 år. Hon har väldigt dålig självkänsla som vi försöker bygga upp varenda dag. Varje gång som hon kaxar till sig är det en seger. =) Hon är fortfarande världens kärleksfullaste och försöker hjälpa varenda kotte. Senast igår följde hon med en skolkamrat till skolsyster då skolkamraten fått en gunga i skallen och ingen annan brydde sig om att hon grät och hade ont.
Maken tyckte att vi skulle skaffa öppen fiber till vårat hus när Telia var här och grävde. Den sitter nu installerad och klar men vi har inte börjat använda den än. Som jag skrivit förut har vi kopiösa summor tv, telefoni och bredband här. =( Maken tyckte att tv:n var det enda roliga han hade och ville ha alla filmkanaler, vilket vi har. M ville ha alla sportkanaler -vilket vi också har. M har flyttat men sportkanalerna är kvar. Tydligen är vi bundna igen fast vi inte band oss. Till mitten av nästa sommar. Viasat kan dock gå med på att avsluta det om vi väljer att ta våran fiber via dom. Så idag har jag räknat igenom allt som går. Vissa summor skriver varken Telia eller Viasat på sina hemsidor. T ex vad trillingabonnemang och extra boxar kostar. Och om det tillkommer några dolda avgifter vilket det alltid brukar göra. =( Viasat summan skiftar väldigt mycket månad till månad men snittar på 683 kronor/månad. Telia där har vi bredband och telefon (ja vi har fortfarande fast telefon) kostar 488 kronor/månad. Vi betalar då även för kanalpaket Start fast vi inte har den inkopplad någonstans. Så snittpriset på våran tv, bredband och telefoni (inte mobiler) snittar på 1171 kronor/månad. Som jag kan läsa mig fram på hemsidorna skulle Viasat öppen fiber kosta 1082 kronor/månad + trilling + extra boxar + något annat som säkert tillkommer men inte står på hemsidan. Telia skulle snitta på 697 kronor + samma som ovan. Vi får då ungefär samma kanaler som idag, fast inte lika många film och sportkanaler. Snabbare bredband (vilket maken ville ha, varför vet jag inte). Om jag får bestämma blir det Telia. Viasat har strulat tillräckligt ser jag genom gamla inlägg. + att dom blir mycket dyrare.
Tisdag och öppet bybibliotek. Två reserverade böcker hade kommit. Wabi Sabi av Agneta Nyholm Winqvist och Lyckliga i alla sina dagar av Nina Björk. Wabi Sabi är ungefär som Feng shui. L hittade Bella kaninälvan och Wilma och Happy den vilda ponnyn.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men oj vilka priser! Finns det inga andra alternativ? Vi har boxer för 249kr mån, film tittar vi på dreamfilm.se och missar jag något på tv:n så funkar play ( alltså TV3 play exempelvis). Vi är fem personer och har 2 tv:n, en med abonnemang och en som vi bara kollar på film i. Totalt sett med bredbandet ( som
Är för sig och kostar 199kr) och tv så blir det inte mer än 450kr mån. Och då fick vi också en gratismånad nu i augusti.

Hur ofta använder ni tv och bredbandet?

(OBS. Detta var inget påhopp, snarare en förvånad röst över att det var så dyrt)

:)
Mvh Mia

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...