tisdag 25 november 2014

Efterlängtat köp del 2

För ett tag sen skrev jag om en tavla som jag ville ha men inte köpte för den kostade för mycket. Jag köpte den begagnad för ett bråkdel av priset. Nu har det hänt igen fast med en matta. =)
Jag köpte eller böt till mig en matta som M hade på sitt rum som han tog med sig när han flyttade. Jag har velat ha en sån matta jag med. Dom såldes på Ikea men inte på vårat Ikea. Nu säljs dom inte på något Ikea men jag har köpt en begagnad. =) 50 kronor kostade den. 1/4 del av vad en ny matta kostade när dom fanns att köpa. Den som väntar på något gott.
Våran månadskostnad var nere i den summan den skulle ner i för att jag skulle kunna vara hemma igen. Vi ville dock att den skulle ner mer så att vi kunde spara en slant varje månad också. Men så gick maken och köpte "ny" bil. Så nu har månadskostnaden ökat med 2500 kronor/månad och jag är tillbaka på ruta ett. =( Vi installerade också fiber som vi tog ett lån till och det lånet ingår också i dom 2500 kronorna. Det känns som om jag har sparat in på allt som går redan. Det är inte första gången. Dom andra gångerna har jag lyckats sänka andra kostnader så lånet har blivit betalt i förväg och vi gått ner i summan igen. Nu finns det inga mer utrymmen att spara in på. Jag kan sänka maten - men inte hur mycket som helst och 2000 kronor är en helt rimlig nivå. Jag kan spara in på el och vatten - men inte hur mycket som helst om vi inte drar ner temperaturen till 10 grader och famlar i mörkret. Mitt mål att betala av lilla Jak lånet i julklapp till mig själv gick ju nästan upp i rök eftersom studiebidraget går åt till billånet istället för att betala av befintligt lån. Jag kan lyckas ändå eftersom jag lyckats sälja av en del grejer och har ett sparande.
Nya adventsbelysningar pryder nu vårat hem.
I alla fall i sovrummen.
Tomten ville M ha och snögubben ligger och väntar på barnbarn. Stakarna klurar jag på om jag ska sälja, spara eller ge bort. En köpte jag begagnad men en har maken och jag haft alla våra år som gifta (24 år) så den känns som en del av oss. Jag kan förstå hur man skapar band till vissa saker för det känns som om jag har ett band till den. Fast andra saker som jag känt att jag haft band med som gått sönder och vi har gjort oss av med. Så hittar man något som får en att komma ihåg den saken som man helt hade glömt bort. Det är led lampor i den nya belysningen så förhoppningsvis märks det på elräkningen.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...