onsdag 22 oktober 2014

Veckans sparade pengar

En lite kortare lista än förra veckan. Jag finns nu på instagram. Förut har jag bara tävlat via diverse sidor. Nu lägger jag in bilder på det vi äter nästan varje kväll. Hemmamammansliv heter jag där med.

1 Sålt saker för 380 kronor.

2 Gjort fisksoppa på fiskrester som vi sparat i frysen.
3 Jag har en vinnaljusstake som jag fick av mamma i julklapp/present en gång.
I den lägger man ljusstumpar. Ljusstaken smälter ner stumparna. Den har en evighetsveke. Nu när vi har ljuskronan i vardagsrummet blir det rätt mycket ljusstumpar. Förut har jag smält ner dom och gjort nya ljus. Nu lägger jag dom bara i staken. På bilden har ljusstumparna smält ner.

4 Gjort inbjudningskorten till L:s spökfest själv på datorn. Jag skrev ut dom men det blev billigare än att köpa inbjudningskort. L delade ut dom i skolan så inga frimärken behövdes heller.

5 Maken har handlat 10 dagars handlingen på Willys. 550,26 kronor gick det på. Målet med max 2000 kronor mat i oktober är fortfarande inom räckhåll. =)
6 Han handlade då Bumla bröd från Pågen gratis (via Facebook). Lenor sköljmedel (10 kronors rabatt) och 15 kronors avdrag för Garant.
7 Han köpte även två ostar. Dels den vanliga Gouda osten (som är den billigaste till ord pris som vi hittat, 43,90/kilo = 11,2.13 för just den här osten). Dels en hushållsost som var på extrapriset 49,90/kilo (108,49). Hushållsosten ska jag experimentera och göra en lagrad ost av. Jag har tänkt det länge men aldrig kommit till skott + att ostarna brukar ta slut. Lagrad ost är ost som legat längre och då blivit lagrad. Den kostar mer än olagrad ost. Jag tänkte sköta lagringen själv hemma och spara in några kronor.
8 Diskat ur en ljusstake i glas från Ikea och använder som dricksglas. Jag har ett annat ljusglas från Partylite som alla barnen P älskar att dricka ur.

9 Anmälde mig till Jysks nyhetsbrev och fick en rabattkupong på 10% på ett köp i butiken.

10 Gjort egen drickyoghurt till L när hon dragit ut en tand (med hjälp av lustgas) och mådde lite halvtaskigt och inte ville äta något.
11 Köpt en tavla som jag har velat ha i över ett halvår men inte tyckte mig ha råd med. Jag köpte den begagnad (vad annars) =). Nypriset var runt 300 kronor jag vann budgivning på 70 kronor.

12 Jag hade kuponger som tavelsäljaren efterlyste så hon sänkte priset till 50 kronor.

 13 Lagt in en helt gratis annons på Tradera eftersom jag är studerande.

14 Lagt in en annons på Tradera med 50% rabatt för Tradera firar 15 år.

15 Bytt till mig ett paket långa stearinljus.

16 Ville köpa öronljus. Jag surfade runt och hittade en sida som sålde för 39 kronor/par och en som sålde för 40 kronor/par. Dom brukar kosta nästan 100 kronor. Sidan med 39 kronor/par hade billigast frakt 19 kronor mot 39 kronor på den andra sidan.

17 Letade reda på en rabattkod och fick 15% rabatt på köpet av öronljus.
18 Klätt om en lampskärm med ett tyg som jag hade hemma (en gardin som satt på M:s rum förut).
19 Fått 12 kartonger kaffe där utgångsdatum hade varit.

20 Fått 4 burkar tacosås.
21 Ville ha en korg/låda till kompresserna i omläggningslådan. Jag tog en julgruppskruka och la dom i. Man tager vad man haver så slipper man köpa.
22 För ungefär ett år sen planterade jag in pepparmynta som experiment. Den har växt och frodats fram till för några veckor sen då den vissnade ner och dog. Jag har nu planterat in ny pepparmynta. Skutt älskar pepparmynta och jag dricker en kopp pepparmyntste nästan varje kväll. Oftast dricker jag torkat hemodlat te men färskt är godare.

23 Gjorde makaronipudding av pasta/spaghetti och makaroner som vi hade i frysen sen andra måltider.

Vad har du gjort för att spara pengar den här veckan?

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...