onsdag 15 oktober 2014

Veckans sparade pengar

En lång lista igen. =)

1 Vi har tre äggklockor. Två vanliga manuella och en digital. Den digitala kan man ställa in på sekunden + att den går till 99,99 minuter. Den sitter med en magnet på fläkten och när L och jag gjorde korvstroganoff råkade vi stöta till den så den hamnade mitt i stroganoffen. Den slutade att fungera och eftersom det var den bästa äggklockan så gjorde jag rent den och maken torkade ur den. Den fick sen ligga och torka ett dygn. Efter det fungerade den igen. =) Nu går den på batteri så dom andra två är egentligen mer ekonomiska och miljövänliga men den här är ändå den bästa om ni frågar mig.

2 Använt tygbindor.
3 Är med i hemglassklubben och om man beställde Too much online fick man 3 stycken och betala för 2. Too much smakar ungefär som en billig variant av Ben and Jerry. Jag beställde 3 stycken och fick betala 110 kronor istället för 165 kronor.

4 Jag hade en rabattcheck på 100 kronor på glassbilen så jag betalade bara 10 kronor för 3 too much glassar.

5 L:s hemknapp på hennes Iphone har inte funkat på ett tag. Vilket gör att ibland går inte sidorna att stänga ner. Jag sökte på hur man lagade det på nätet och har nu fixat det. Läs här hur jag gjorde. =)

6 Jag beställde en sak som det visade sig att jag inte behövde. Jag mailade företaget och fick skicka tillbaka saken men fick betala frakt själv. När saken kom (den var redan skickad när jag mailade att jag inte behövde den men hade inte kommit än) använde jag förpackningen som den kom i och skickade tillbaks den med. Returadressen som satt på baksidan petade jag loss och tejpade över min adress på framsidan. Saken kostade 59 kronor bara men det är också pengar. Frakten kostade ett frimärke så 7 kronor.
7 Fick en godispåse via någon kampanj på Facebook.
8 Fick en produktcheck på en färdigrätt på Findus också via Facebook.

9 Fick ett paket hushållspappersark för att jag skickat in streckkoder till Serla.

10 Fick ett par iphonevantar för att jag skickat in Lambikoder.

11 Fick en biobiljett för att jag svarat på en undersökning.
12 Fick ett presentkort på 100 kronor i stora stadens flesta butiker i city för att jag svarat på en undersökning.

13 Maken hämtade ut mina örondroppar efter jobbet så jag inte behövde åka in till stora staden och vi sparade bensinen.

14 Satt in en gratisannons i den lokala tidningen under säljes.
15 L och hennes kompis har sett Alice i underlandet på Viaplay och myst med popcorn.
16 Köpt "nya" handtag till köksluckorna. Dom vi har har suttit i över 20 år. Helt nya handtag kostar 49 kronor för 2 på Ikea. Vi fick dom för 200 kronor för 18 stycken. Nu ska vi bara komplettera med lite knoppar till lådorna. Dom köper vi dock nya på Ikea. 29 kronor för 2 stycken. Det nya handtaget är det till vänster och det vi har nu är det till höger.

17 Maken har klippt sig själv.

18 Jag har bakat läfsor.

19 Sålt saker för 20 kronor.

20 Min dator gick sönder för ett par veckor sen. Den var helt död. Jag, maken och L har fått samsats om makens dator. När M flyttade lämnade han kvar sin gamla dator. Den har maken gjort iordning på till mig. Den var nyare än den jag hade och är mycket mycket snabbare. Som tur var hade jag laddat ner allt till en extern hårddisk så inget blev förlorat. Mer än alla sidor som jag sparat på google.

21 Gjorde grillad kyckling på kycklingröret som jag fick när jag fyllde söndag middag. Vi frös halva kycklingen till en andra full måltid.

22 Håller på och försöker samordna en bytardag för julpynt och andra julgrejer.

23 Gjorde kall filsås till den stekta fisken onsdag kväll. Såsen som blev över hade vi som dressing till salladen som vi hade som tillbehör till maten torsdag och fredag kväll.
24 Köpte gratis finncrisp.

25 Köpte gratis keso yoghurt.

26 Köpte två Valio vanilj och frukt yoghurt och behövde bara betala för en.

27 Hittade gratis provpåsar på Lenor sköljmedel när vi var på Citygross.
28 I köket har vi en burk med godis i. Den hade jag glömt bort men L som var godissugen tog fram den i helgen. Det enda som låg där var några polkagriskäppar som hade gått sönder. Jag malde dom till smulor som vi ska ha som strössel på glass. Anledningen till att jag glömt godiset var att vi haft flera kassar med godis i matkällaren som vi köpte när vi var på godisfabriken i somras. Så inga kommentarer om att stackars L inte har fått godis sen i julas tack.

29 Lagat ett par av L:s strumpor som hade fått hål.
30 Plockat en kasse vinteräpplen i lekparken.

31 Jag skulle posta en sak som jag skulle sälja till ett företag. Jag har sparat bubbelkuvert som jag fått på posten så jag packade ner sakerna i en sån. Frakten fick jag såklart betala som vanligt. Men pengarna jag får för sakerna överskrider frakten med ungefär 300 kronor.
32 Lånat böcker på biblioteket. Jag reserverar dom från andra bibliotek och hämtar dom i byn = ingen bensinkostnad (eller liten bensinkostnad om jag tar bilen dit).

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...