torsdag 30 oktober 2014

Halloween here we come

Huset är spökpyntat och lite pynt är utlagt som skänkes.
Väldigt mycket pynt man samlar på sig genom åren. En hel del av vårat pynt är hemgjort och en del är från 99 cent store i USA, köpt när S var där förra gången.
Jag funderade på att hoppa pumpan i år. 39 kronor/kilo på Coop. Men när L och jag var på Plantagen igår på våran ärenderunda hittade vi små prydnadspumpor för 59,90 så den fick följa med hem och bli en minipumpa.
Olika lite läskiga burkar är gjorda till trolldomsrummet på spökfesten på söndag. Allt material hade vi redan hemma. Det är ögon, självlysande djur, tänder, spindlar, flugor och larver i burkarna. En burk till ska göras när maken kommer hem och kopplar in scannern i "nya" datorn (M:s gamla, min som jag bytt till mig för flera år sen dog). Maken har varit borta i dagarna tre och jag och L och M som varit här på kvällsmat både tisdag och onsdag har slagit på stort med färdigmat. Pytt i panna på tisdag och fiskbullar igår.
Nu när jag går igenom gamla inlägg och etiketterar ser jag både skillnader och likheter mot nu. 2011 stod det mest om byten som jag gjorde hela tiden. Det stod mycket om Medborgarskolan då det var då som jag började vara kursledare i Simple living. 2011 hade vi utgifter på 16.500 kronor och jag skulle börja vara hemma igen om vi sänkte utgifterna till 15.000 kronor/månad. Nu 3 år senare är jag fortfarande inte hemma och blir lite deppig över att spartipsen kanske inte är så effektiva som jag trodde. Jag har dock gått ner i tid och jobbar nu bara 20%. Även om jag för tillfället pluggar 50% på distans och får studiebidrag också. Det första delmålet nu är fortfarande att vi ska klara oss på en 100% tjänst. Vem som jobbar eller om båda jobbar men mindre spelar inte så stor roll. Nästa delmål är att vi ska klara oss på mindre än 100% för att sen kunna sluta jobba helt båda två flera år innan pensionsåldern. Det har blivit dyrare att leva dock. Nu är utgifterna uppe i 21.500 kronor/månad. 1000 kronor av min lön går då till räkningar. Resten går till sparande och övrigt som vi köper men kanske inte behövde ha. Maten snittade på 3000 - 3500 kronor då. Vi var då 5 personer som åt. Nu är vi 3 personer och jag försöker hålla matkostnaden runt 2500 kronor. Målet är runt 2000 kronor/månad. Inkomsterna har också ökat så om jag skulle börja vara hemma på heltid igen så ska räkningarna ner till 20.500. Vi har lånat upp huslånet ett par gånger och bland annat gjort om badrummet och skaffat en ny elpannan. Annars tror jag det mest är att maten ökat i inköp. Bensinen ökat i pris/liter. Elen har ökat i pris/kilowatt. Till exempel. Det har helt enkelt blivit dyrare att leva. Så inga kostnader som vi alltså dragit på oss mer utan som helt enkelt har stigit i pris.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...