lördag 9 augusti 2014

Gratis gav inbillat behov och besviken

Jag fick ett nyhetsbrev från Fyndiq att dom hade gratis frakt på allt nu. Ett passa på erbjudande som bara gällde någon vecka. Genast tänkte jag att då måste jag ju bara handla något. Men jag väntade och gick därifrån. Dock så sparade jag mailet för ett sånt erbjudande måste man ju bara nappa på. Efter några dagar hade jag dock tänkt till på riktigt. Varför ska jag köpa något som jag egentligen inte behöver/vill ha bara för att jag får gratis frakt? Om jag går in på sidan och tittar efter kommer jag säkert att hitta något som jag tror att jag behöver men egentligen inte behöver. Eftersom jag inte har behovet innan jag går in på sidan så har jag ju inte behovet efter heller.
Nu har elmätaren suttit i min stationära dator i 6 dygn. Första 2 dygnen stängde jag inte av datorn alls. Jag brukar stänga av den varje natt. Då drog den 5,61 kWh. Andra två dygnen stängde jag av den på datorn. Den hade då dragit 2,81 kWh. Vilket i pengar gör att vi sparar 1 kronor/dygn som jag stänger av datorn på natten. Sista två dygnen har jag stängt av datorn på grenkontakten. Då hade den dragit 3,2 kWh. =( En ökning alltså. Nu är ju inte mätningen helt tillförlitlig. Det beror på hur mycket jag har suttit vid datorn eftersom den drar mycket mer när den används. Frågan är nu om jag ska fortsätta stänga av den på grenkontakten? Jag tvivlar på att den drar mer ström om jag gör det. Helt klart är att jag ska fortsätta stänga av den på natten i alla fall. Och kanske forska i om jag skaffar en nyare dator som drar mindre ström om det kan löna sig. Det konstiga i det hela var att när datorn bara är avstängd på knappen drar elmätaren 16 W. När allt är avstängt på grenkontakten växlar det mellan 0 och 46 W. Maken vill nu mäta tv:n i tvrummet så elmätaren sitter där nu.
Om ungefär 5 månader är det jul. Jag har redan fixat lite klappar men har 20 stycken kvar. Då får barnen P 4 klappar var. Sen får några andra också fler än en klapp. För att sprida ut det hela lite så blir det 4 (5) klappar som ska skaffas/månad. 21/5 = 4,2. 2 klappar är fixade till S på rea igen. Verkar som om det blir mycket nya klappar i år köpta på rea. =)
Idag var det meningen att S och L skulle gå på bio men dom valde att shoppa istället. Det enda dom ville se på bion var Magnificent och den gick bara på engelska. Jag har en kod kvar för en gratisfilm på SF bio så vi ska titta om den finns där med svenskt tal. Shoppingen blev nästan helt gratis. =) Det gillas. L fick ett presentkort på Hööks av M när hon fyllde år. Snart börjar travskolan igen och L har vuxit ur sina ridskor. Jag har försökt få tag på begagnade utan att lyckas så L och S köpte helt nya ridskor till L på Hööks. Presentkortet räckte nästan till en dvd film också. Sköta häst. Vi har flera av dom andra filmerna i den serien köpta på bytardagar för 10 kronor/styck. L hade också kvar på presentkorten hon fick på HM när hon fyllde. S hade en rabattkupong på 100 kronor så 15 kronor fick dom betala för en kofta och ett par haremsbyxor. L blev kär i både koftan och byxan och valde dom helt själv. =) Toppen hon har på sig kommer från kyrkans loppis och kostade 10 kronor.
Ny skolväska är också fixad. Jag fick den gratis av en kompis. Hon och hennes barn var här och lekte och fikade med oss igår. Alltid lika mysigt.
Annonsen i den lokala tidningen gav resultat (tror jag). Fyra stycken har ringt och velat köpa den. Dom första var här och tittade imorse och ville ha den om dom kunde fixa hämtning av den. Dom skulle höra av sig ikväll eller imorgon. Vi tog numren till dom andra som ringde så vi har en backup om dom första ångrar sig eller inte hör av sig igen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...