torsdag 7 augusti 2014

En utmaning

I måndags var Superspararna igen och jag satt bänkad som vanligt. Peter kokade egen deo och sparade rätt mycket på det. Jag har försökt leta reda på ett liknande recept på nätet men bara hittat massor med kokosolja i. Jag tänkte att minst ett tips som man kan spara lite grann på ska man väl åtminstone kunna hitta i den där serien. Som sista avsnittet är av nästa vecka. Om serien återkommer hoppas jag dom riktar in sig på ett seriöst program med riktiga spartips och inte den här parodin som det har varit.
Projekt äta ur frysen är inlett. Familjen P:s årliga kräftskiva ska äga rum i augusti också så matpengarna ska även räcka till den. Jag ska försöka hålla matbudgeten med max 3000 kronor så det blir min utmaning att hålla det. Mat till en månad i familjen P, S avskedskalas och kräftskivan allt ska handlas för max 3000 kronor. Matsedeln för dom närmaste 31 dagarna blev skriven häromdagen och jag försökte hålla mig till våra matdagar som vanligt. Korven räckte, färsen med. Det blir mer vegetariskt än rester på måndagar dock eftersom dom enda resterna vi hade i frysen förutom matlådor var pastalådan. Då var kött- och korvlådan tinad till igår. Jag jobbade men maken svängde ihop en ny rätt som tydligen blev succé - korv/kött/biff stroganoff. Bra att veta när man börjar tröttna på pytt i pannan och lapskojs att stroganoff på rester funkar med. Handlingen på Ica är avklarad av maken och fast han köpte 3 burkar Nutella till extrapriset 20 kronor/styck och Guiness öl till sig själv gick det bara på 889,18 kronor. Det är då mat som ska räcka i 10 dagar + att drickan, ölen och skinkan är köpt till avskedskalaset.
När vi flyttade in i huset låg det mörkbruna bänkskivor i trä i köket. Jag gillade dom men 10 år senare skulle ena grannen renovera sitt kök och vi fick deras bänkskivor mot att vi bjöd dom på middag. Det är inte äkta marmor utan bara en träskiva med någon sorts plast (heter säkert något som jag inte kommer på nu) med marmortryck. I det "nya" kökshörnet (vi har haft det i över 5 år) sitter en mörkbrun träskiva som vi fick med gratis när vi fick dom skåpen efter en efterlysning i den lokala tidningen. Vi fick hela köket dom andra skåpen sitter i makens hobbyrum.
Vi hade funderingar på att byta bänkskivorna och renovera hela köket men det blir så förbenat dyrt. Kaklet böt vi dock för ett tag sen. Nu är bänkskivorna också bytta. Ikea hade rea på svarta bänkskivor så nu sitter det i nästan hela köket. Maken har inte hunnit byta den på stora bänken än + att den inte passade till köksön så till den har vi köpt svart kontaktplast och ska plasta in.
På posten kom det GBskålar, servetter och en rabattkupong på 10 kronor på mjukglass. Det kom också en liten påse godis från? Nej jag köpte inte mjukglassen jag fick koderna av en vän som inte ville ha dom. =)
Värmepumpen står nu i garaget och väntar på att bli installerad. Maken skulle beställa installation av den idag. Tyvärr är stället den ska sitta på lite fel. På utsidan sitter mina två vinbärsbuskar. Det var tre men jag böt bort en. Så den ena vinbärsbusken måste flyttas till där den vi gav bort satt. På insidan sitter våra bokhyllor som inte får plats någon annanstans. Dom är inte fulla av böcker kan jag ju säga efter att vi har rensat bort alla romaner, deckare och annan skönlitteratur. Maken har kvar lite Alistar Maclean bara. Men det är massor med fotopärmar sen barnen P var små. 3 hyllor med saker som barnen P har gjort när dom var små. Rätt mycket facklitteratur är det dock. Mina sparböcker, simple living böcker, zero waste böcker, miljöböcker och annat. Så bokhyllorna måste vara kvar - frågan är bara var? Sen är det konstigt hur man ser. När jag och maken var ute och gick häromdagen såg jag massor med grannar som hade värmepumpar i källaren. Det har jag aldrig sett förut. Ett annat exempel är när jag plockar älgört eller letar granskott då ser jag helt plötsligt massor med älgört eller granskott överallt. När jag sitter i bilen, när jag går.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...