lördag 2 augusti 2014

1291 kronor.

Idag var sista dagen på kyrkans loppis för i år. Känns ledsamt men eftersom det bara är på sommaren känns det väldigt speciellt. En del av sommaren. En hel del pengar har gått åt, som tur var hade jag sparat 1000 kronor i ena köksskåpet som jag fick när jag fyllde i mars. Men vi har fått en hel del för dom pengarna. Mycket mer än vi fått om vi köpt dom nya. Vissa saker hade jag tänkt köpa nya - som en julklapp till mamma och en julklapp till M. Bara dom skulle ha kostat nästan lika mycket som det jag spenderat på loppiset i år. Sista veckan säljs allt till halva priset så S och jag har varit där 3 gånger den här veckan.
Igår hittade jag två toppar till mig (jag tror det är dom enda kläderna jag köpt till mig i år) och en topp till L. För 20 kronor.
Idag hittade vi lite mer kläder till L att växa i. Ett par gympaskor i nästa storlek till L. En klänning som S ville ge sin kompis. En topp till S. Allt för 50 kronor. Sammanlagt har vi spenderat 1291 kronor på årets sommarloppis. Då har vi bland annat köpt: Ett regnställ att växa i till L. En julklapp till mamma ordinarie pris 300 kronor. En julklapp till M ordinarie pris 700 kronor upp till flera tusen. Surround system + en dvd till tvrummet. En dyr rökmaskin till våra Halloween fester. Massor med växa i kläder och kläder i nuvarande storlek till L. Julpynt till M. Degbunkar, brödformar, kakformar, konserveringsflaskor. En golvlampa med skärm till vardagsrummet. Vinterstövlar, sandaler och skor till L att växa i. En massa kläder till S. Lite kläder till mig. En musmatta till maken. En badrumsvåg. Och en massa massa annat. Nästan 1300 kronor kan tyckas mycket men mina, S och L:s kläder är nästan uteslutna köpta på sommarens loppis genom åren. Om L får presentkort på HM när hon fyller eller i julklapp blir det lite shopping därifrån annars köper vi nästan aldrig nya kläder. Underkläder och strumpor förstås men det är en annan femma. Jag hade som sagt var sparat mina födelsedagspengar till ändamålet + att vi fick väldigt väldigt mycket för pengarna. Allt hade vi nog inte gått iväg och köpt men en hel del hade vi köpt på annat håll och då fått betala mycket mycket mycket mer för det.
Jag är väldigt peppad till att spara pengar och just nu är det mest elen jag siktar in mig på. Vi har lyckats sänka den från 25.000 kWh/år till nuvarande 20.000 kWh/år. Och ännu mer ner ska den. Just nu sitter elmätaren i min gamla stationära dator. Vi ska mäta skillnaden på om vi stänger av den på datorns avknapp och om vi stänger av hela paketet (dator,skärm, högtalare) på avstängningsknappen som sitter på grenkontakten. En grenkontakt med avstängningsknapp är inhandlad till tv rummet och vi stänger av alla spel, dvd och tv på den. En värmepump till källaren är beställd. S element drar en hel del så den sparar vi in snabbt. Hur mycket S element drar kan jag inte mäta just nu eftersom hon inte har i det på grund av värmen ute. Men som jag skrev en annan dag hade vi en mätning på 6000 kronor/år men jag vet inte om det är det gamla elementet eller det nya. Vi böt eftersom det drog så förbenat mycket. JAK har solcellslån man kan ta som inte var dyra alls/månad. Nästan så att elsänkningen skulle betala för hela JAKlånet. Maken är dock skeptisk till solpaneler just nu. Tyvärr. Ett jä*la tjat om elen kan tyckas men känslan som kom när elräkningen en månad var 8000 kronor och åt upp hela min lön (jag jobbade 75% på den tiden) vill jag aldrig någonsin känna igen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...