onsdag 21 maj 2014

Veckans sparade pengar

Sk*t också. Räkningarna har ökat igen. =( Dels för att maken köper rätt mycket till båten som var ett renoveringsobjekt. Det kommer vi slippa nästa år. Dels för att någon (läs maken) fick parkeringsböter på 1000 kronor. Jag som brukar tappa sugen i såna lägen fick ännu mera driv och la in en ännu högre växel.

1 Skrivit om ena huslånet. Gamla räntan var 3,63 % nya räntan blev 2,72 %. Funderade på om jag skulle öka amorteringen. Vi amorterar idag 2 % på det lånet. Det tar ungefär 50 år innan det lånet är betalt. Ungefär 80.000 kronor är just det lånet på. Fast nu var det sänka månadskostnaderna som var uppdraget så amorteringen fick vara 2 %.
2 Varit på kompletteringshandling av mejerivaror, frukt och grönt och passade då på att köpa extrapriser också. Bravo 2 liter för 10 kronor. Pulled pork (så gott) för 29,90) tacoskal och tacochips 10 kronor/styck.
3 Handlade även lite saker helt gratis. Paprikamix från Ica.  Kycklingbitar från Buzzador och Lindt choklad som jag vann.

4 Handlade ingenting när jag jobbade i torsdags heller. Var såå sugen på att gå ner till godisautomaten men hade med mig ett paket russin som jag åt istället.

5 Gav svärfar en bok om viner som maken vann men vi inte tittat i/ville ha kvar när han fyllde år. Han fick även en hemsydd bovetekudde, en flaska vin och en påse hembakt långpannebröd.

6 Bakat långpannebröd.

7 Planterat morotsfrön i pallkragen jag fick gratis av min farbror.

8 Använde kompostjord när jag planterade.

9 Vi har påfyllbara bläckpatroner till våran skrivare. Vi har haft samma färg nu i 1,5 år. En burk med färg kostade 80 kronor, sen kostade den tomma patronen som man fyller på en del. Nu är färgen snart slut så 4 nya burkar är beställda. Jag valde förskottsbetalning och fick 5 % rabatt.

10 Haft fönstersnubben här. Det sista fönsterbytet är inbokat. Tyvärr inte förens i slutet av juli. Vardagsrummet ska nu få lägre uv värde i sina fönster. Men efter det är alla fönster bytta till såna med lägre uv värde.

11 Började prenumerera på ett nyhetsbrev och fick 10 % + fri frakt på ett väggord som jag beställde.

12 S fick massage av mig i sitt påskägg. Meningen var att den skulle göras på stora stadens massageskola. En jobbarkompis till mig har dock en affär som har bland annat massage. Där gällde mina friskvårdskuponger.Så S fick massagen på hennes affär istället. Det kostade 150 kronor mer än massageskolan men jag behövde ju inte betala ur egen ficka eftersom jag använda friskvårdskupongerna.

13 Gjort ny gari.

14 Gjort chilimatlådor med ris och en tvåliters matlåda med hawaiigryta.

15 Vi ville ha en vägghylla på makens kontorshörna i tvrummet. Som alltid tittar vi efter om vi har något som vi kan använda hemma innan vi rusar iväg och köper något. Hyllan är gjord av två hyllor som har varit en sänglåda. Två konsoler som satt på väggen som förvaring åt solstolar som vi inte har kvar. 2 konsoler som vi köpte för 19 kronor för 2 stycken.
16 Spraymålade sakerna i nummer 15 svarta. Köpte färgburken för 59 kronor.

17 Slog sönder mitt tandbortsglas för andra eller tredje gången (det är bara jag som lyckats slå sönder mitt hela tiden). Nu har jag ett i plast istället som vi redan hade hemma.
18 Lagat femtielva av makens strumpor.
19 Bakat sirapslimpor.
20 Tänkte hemskänkt och gav grannen som fyllde 50 3 marmeladburkar och en sirapslimpa i present. Hon blev jätteglad. =)

21 Barnförsäkringen har blivit sänkt med 28 kronor/månad fick vi en lapp om. Varför vete katten men det är bara att buga och tacka.
22 Vann en kylväska (var inget pennskrin var en kylväska visade det sig när jag öppnade den) luktsuddisar, lukttatueringar och 2 gratis hyrfilmer på SF anytime. Maken blev superglad över hyrfilmerna. L blev superglad över det andra.

23 Använt tygbindor.

24 Börjat skriva mina mål med veckan på bloggen och blir sporrad till att göra tråkiga surdegar ( t ex makens strumpor).

25 Tänker ännu mera hemskänkt och har kommit på en sak som jag ska försöka göra till svärmor. Hon sa förra året att hon ville ha en så jag hoppas hon fortfarande vill ha den. Sen har jag kommit på saker som jag kan försöka göra som julklapp till nära och kära. Jag har även kommit på en sak som jag ska göra till S i julklapp. Fast det är inte så mycket hemskänkt utan mer d i y. (do it yourself).

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...