onsdag 14 maj 2014

Veckans sparade pengar

Kom ihåg. Det är inte så mycket sakerna som man gör som man sparar pengar på, det är mest sakerna man inte gör. Ett exempel är punkt 22.

1 Gjort ny gurkmajonäs. Förutom att man sparar pengar där slipper man också plastflaskan som den köpta gurkmajonäsen kommer i.
2 Gjorde chokladbollar när L skulle ha med sig något till gottebordet på discot i kyrkan.

3 Gjorde en man tager vad man haver när vi gjorde chokladbollarna och rullade dom i 5 olika sorters strössel varefter den ena sorten efter den andra tog slut.

4 Vädrade L:s discokläder.

5 Fått ett nöjeshäfte med en massa rabatter och gratiserbjudanden på sommaraktiviteter.

6 Fått 4 gratisbiljetter till Sean Banans konsert.

7 Sagt upp våran prenumeration av dammsugarpåsar. Ska börja tömma dom igen så räcker dom dubbelt så länge.

8 Maken köpte simkort för en del av sina friskvårdskuponger så S och L kan simma 10 gånger till. 5 gånger var.

10 Sagt upp den lokala tidningen och kommer då att spara 249 kronor/månad.

11 Maken betalar 290 kronor/månad för sina linser. Vi har nu kollat upp vad hans linser kommer att kosta om vi köper dom via mitt linsföretag. En besparing på 500 kronor på 6 månader blir det - linsvätskan. Han har 4 linser kvar så när dom är slut ska vi beställa till honom också.

12 Bokat stuga i Gränna istället för på High chaparall och sparade 1305 kronor. Stugorna på Ullared var dock slut så vi fick bo på hotellet som kostade ungefär 500 mer/natt. Det man förlorar på gungorna får man igen på karusellerna.
13 Gjort vinbärsgele.

14 Gjort inlagd gurka.
15 Bytt till mig en korgstol som jag velat ha länge mot en gammal back som jag hade hemma.

16 Bytt till mig 2 liter Bravo juice mot 4 krukor.

17 Handlat gratis på Ikea med ett presentkort som jag fick i julklapp. Nu är presentkortet tyvärr slut men det räckte länge och till mycket. =)
18 Gjort jordgubbssaft.

19 Gjorde restsylt efter jordgubbssaften.

20 Gjort svarta vinbärsdricka.
21 Gjort en tavla av ett gammalt skrivbordsunderlägg som M hade när han var liten som L sen fick ärva.

22 När jag jobbade igår kväll handlade mina kollegor mat, snack från snackmaskinen och kaffe från kaffeautomaten. Jag hade med mig macka, tepåsar och russin och har ställt ett paket skorpor på jobbet så jag köpte ingenting.

23 Sålde 3 kuponger från restaurangchansen. Vi träffades utanför mitt jobb igår. Jag ville ha 10 kronor men fick 20 kronor.

24 Bytt till mig 12 ägg från min bytar/fikakompis. Hon fick våran ena vinbärsbuske. Vi hade 3 buskar och hinner inte plocka alla bären. Vi har även 2 svarta vinbärsbuskar. En häck med hallon istället för staket. En krusbärsbuske. En hasselnötsbuske. En fläderbuske. En blåbärsbuske. Rabarber. Jordgubbar. Plommonträd och äppelträd. Så blir mycket plockande och plockat ändå.

25 Lagat dragkedjan på makens ena par med byxor.

26 Skrivit en reklampaus och tjänat 250 kronor.

27 L och S gjorde minimaränger som vi åt med glass, kolasås och strössel till mys lördag kväll.

28 L har varit på lek och buslandet gratis med tjejgruppen i kyrkan.

Se listan sånt vi alltid gör för sånt vi alltid gör. =)



Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...