måndag 12 maj 2014

Recept krämbullar och kanelbullar

Eftersom jag egentligen är en väldigt lat person så letar jag ibland genvägar genom att experimentera lite. Som när jag skulle baka krämbullar för första gången. Jag ville baka vanliga kanelbullar också eftersom dom var helt slut i frysen (allt kaffebröd var helt slut i frysen) men orkade inte göra två degar. Så jag provade att göra dubbel sats av krämbullsdegen och göra vanliga kanelbullar av halva degen. Det blev jättegoda bullar. Så pass goda att det här alltid kommer att bli det receptet som jag använder när jag ska baka kanelbullar. För enkelhetens skull skriver jag hur man gör en bulle i taget. Jag gjorde kanelbullarna medans krämbullarna jäste, men det gör man som man vill.
Deg: (räcker till ca 40 bullar - 20 av varje)
5 dl mjölk
50 g jäst
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 tsk kardemumma
15 dl  vetemjöl
150 g smör rumsvarmt

Pensling:
1 uppvispat ägg

Fyllning krämbulle:
2,5 dl vaniljkräm. Jag gjorde det lätt för mig och använde vaniljkräm ur kartong.

Fyllning kanelbulle:
100 g smör rumsvarmt
1 dl socker
2 tsk kanel

Värm mjölken till 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke och häll på mjölken. Rör tills jästen löst sig.
Tillsätt socker, salt, kardemumma och det mesta av mjölet. Arbeta tills degen släpper bunkens kanter. Klicka i smöret och rör till en smidig deg.
Låt jäsa under bakduk 30 minuter.
Krämbulle: Ta upp degen på bakbordet och knåda den och dela den i två halvor. Dela ena halvan i 20 bitar och rulla varje bit till en rund bulle. Lägg på en plåt och låt jäsa 30 minuter under en bakduk. Gör ett hål med tummen i varje bulle och spritsa i vaniljkräm i varje hål. Pensla med uppvispat ägg och in i ugnen. 250 grader i 8 - 10 minuter. Låt svalna. Innan servering ska man egentligen pensla dom med smält smör och rulla dom i socker men vi äter dom som dom är.

Kanelbulle:
Kavla ut degen till en platta. Har man ingen kavel kan man kavla med en flaska. Blanda smör, socker och kanel till fyllningen och bred ut den på plattan. Rulla ihop degen. Skär i 20 bitar. Lägg varje bit i en bullform eller direkt på plåten. Kan vara bra att ha ett bakplåtspapper under eftersom fyllningen kan rinna ut. Låt jäsa i 30 minuter under en bakduk. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 250 grader i 10 - 12 minuter.



Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...