måndag 12 maj 2014

Handlat gratis och gjort om

I julklapp fick jag ett presentkort på Ikea av mamma och pappa. Jag fick ett av svärmor och svärfar också. Meningen var att presentkorten skulle vara delbetalning till en ny sängram som jag och maken ville/behövde köpa. Den gamla har vi haft i över 20 år och den börjar att gå sönder. Maken lagade dock den så den funkar ett tag till. Vilket fick mig att börja fundera. Eftersom sängen är gammal och rätt skraltig så vill jag inte ge bort den alltså är det tippen som gäller. Att slänga en annars fungerande säng känns så där. Så vi beslöt oss för att behålla den ett tag till. Och det var ju bra det eftersom presentkorten på Ikea gått till en massa småsaker och nu är helt slut.
Igår åkte M och S till Ikea för att M ville köpa plastblommor. Alla riktiga växter han fick av mig har han lyckats ta livet av. Jag skickade då med en lista på saker som jag "behövde" ha och presentkortet. Som inte räckte riktigt, det fattades 78 kronor men då betalade M och han ville inte ha dom av mig. Till oss köpte dom: Ett lammskinn som nu ligger i korgstolen som jag böt till mig. En ugnsform. När jag lagar ugnsrätter gör jag alltid dubbel sats och frysen den ena direkt i formen. Vilket gör att våra två formar ligger i frysen båda två ibland. En stor konserveringsburk. Provivan som S och jag dricker varje morgon kostar en del så jag ska prova att göra surkål igen. Förra gången misslyckades jag. En lampa som ska sitta över soffan i tvrummet. S sitter alltid där och pluggar och behöver mer ljus tycker jag.
En ram. När M var liten fick ha en skrivbordsunderlägg med en karta på. L fick ärva det efter honom. Men nu har L inget skrivbord längre utan bara ett litet databord. Underlägget var lite sönder på ett ställe så jag ville inte ge bort det, men jag ville inte slänga det heller. På andra väggen på kontoret ska en gammal skolkarta över Sverige, Norge och Danmark sitta. Så jag gjorde en tavla av skrivbordsunderlägget. Som alltså ska sitta i tvrummet så fort maken får tummen ur. Jag är förbjuden att hålla på med verktyg. Själva plasten till underlägget är kvar och det tog L. Det är ju bra pysselunderlägg så jag tror jag ska spara den i alla fall.
I lördags kväll ville L fixa efterrätt/mys igen. Hon har aldrig brytt sig om matlagning och bakning förut men sen hon fick sitt mästerkocken förkläde (köpt på Ica) ber hon titt som tätt om att få hjälpa till eller göra något själv. I lördags bad hon S om hjälp och dom gjorde minimaränger.
Som dom serverade med glass, strössel och kolasås.
I söndags kom en kompis till mig och hennes son på lek/fikadejt. Jag bakade mazarinsockerkaka. Jag gillar mazariner men jag gillar inte att baka dom. Blev god. Blir nog godare om jag hade haft bittermandelolja som det skulle varit istället för mandelolja i smeten. Vann mandelolja i en baktävling en gång. Och kanske om man gör mer glasyr och sprider ut den över hela kakan.
Igår kväll gjorde jag kyckling gjord på kycklingröret som jag fick av mamma och pappa när jag fyllde. Jag glömde ta kort på själva kycklingen. Jag gjorde den i ugnen. Egentligen ska man ha öl i röret och bara ha kryddor utanpå kycklingen men jag hade ingen öl. Så mitt rör var tomt. Jag penslade kycklingen med grillsås. Väldigt god grillsås och kycklingen blev också väldigt god. Köpt grillad kyckling släng dig i väggen.
Mitt uppdrag att rensa ur frysarna tills maken ska till Norge och fiska och kommer hem med en massa fisk går vidare. Hälften av jordgubbarna har jag kokat saft på idag. Av resterna gjorde jag som vanligt sylt. Alla svarta vinbär är nu slut. 4 flaskor jordgubbssaft, en burk jordgubbssylt och 4 flaskor vinbärsdricka blev det. Nu är det bara 6 liter jordgubbar och en massa krusbär kvar i frysen. Dom hade jag glömt bort när jag tänkte bärinnehåll i frysen. Fast svärmor brukar gilla krusbär och en av mina bloggläsare med. Så dom ger jag nog bort tror jag. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...