torsdag 22 maj 2014

Blev inte som tänkt

Igår kväll hade grossistaffären som även är öppen för allmänheten kvällsöppet med en massa aktiviteter och billiga priser. En bal med toapapper för 50 kronor till exempel. På eftermiddagen kom en kompis till mig och hennes barn och lekte/fikade. Vi hade jättetrevligt. Så pass trevligt att hon åkte hem långt efter sängdags och efter att affären stängt.
Känner att jag behöver ha semester snart. Och så ska jag inte ha någon. =( Jag tänkte ta ut en helg i alla fall men eftersom jag bara jobbar 20% så drar dom 5 dagar för varje dag jag tar semester. Så min helg skulle ha kostat 15 semesterdagar. Så jag lät bli. Nog för att jag är ledig rätt mycket men dom brukar säga att det tar ungefär 2 veckor av semestern innan man har varvat ner så pass mycket att man börjar njuta av semestern och ta det lugnt. Och efter 2 veckor max börjar jag jobba igen. Det längsta jag är ledig är 12 dagar tror jag.
Spargrisen är väldigt tom just nu och när den är tom brukar jag försöka sälja saker. Så jag funderar på saker jag kan sälja på en gång. Men samtidigt behöver jag ha sakerna kvar om vi ska ha loppis i sommar. Fast å andra sidan får man inte så mycket för sakerna på en loppis så om man vill ha en hundralapp eller två för något är det nog bättre att sälja det innan loppiset.
Hallonhäcken är rensad på nässlor. Fy 17 säger jag bara. Nu har jag brännmärken på ena underarmen, ena foten, båda underbenen och ena låret. Det svider av bara den. Men det jag blir mest frustrerad över att det inte är en sån där grej som man gör en gång och sen inte behöver göra igen. Dom förbennade nässlorna kommer komma tillbaka igen. Jag slängde dom i komposten där dom inte ens blir jord. Jag fick börja med att rensa komposten från nässlor som vi la i förra året som försökte smita ut ur komposten. Jag sparade inga av dom. Nässelsoppa är det ingen som äter. Nässelte är bra för det är mycket järn i men jag köper hellre en leverpastej när S och jag behöver fylla på järndepåerna än dricker nässelte. Jag passade även på att rensa bort vissna kvistar ur hallonhäcken. Så nu ser det riktigt prydlig ut. Så prydlig som en häck med skogshallon kan se ut. =)
Verkar som om jag kommer att få en vindruvsplanta. Ena grannen har en vindruva som växer som sjutton. Förra året hade den hur mycket vindruvor som helst. Hon var ute igår när jag plockade mat till Skutt och jag frågade henne vad det var för sorts vindruva. Vi har haft sorter förut som bara dör. Den var inte från Sverige utan hennes svärfar hade tagit med den från sitt land. Hon hade också haft svenska vindruvor som bara dog. Så jag frågade om jag kunde få ett skott. Vilket jag kunde få. =) Hon skulle fixa det idag. Så jag hoppas hoppas hoppas att hon kommer ihåg det. Sen sa jag att jag ville ha lika mycket vindruvor som dom fick förra året. Då sa hon att dom inte åt vindruvor för dom gillade dom inte. Dom hade den bara för att den var fin. Så vi fick plocka hur mycket vindruvor vi ville utan att fråga. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...