måndag 7 april 2014

Utgifter vecka 1 i snålmånaden

Till mitt försvar får jag börja med att säga att vi aldrig brukar köpa färdigmat annars. Vi har också handlat den vanliga månadshandlingen på Ica. Vi har också handlat av glassbilen, något som vi nästan aldrig gör annars heller men jag hade kuponger så L:s mackaglassar fick vi till halva priset + att vi fick 4 strutar helt gratis. Därav den höga matsumman. Maten på Ica ska räcka hela månaden med bara komplettering av mjölk, frukt och grönt. Det är bara jag som har snålmånad och inte resten av familjen P vilket ställer till det lite. Samma sak när jag hade köpstopp. Om L vill ha en glass eller lördagsgodis ska jag då inte köpa det till henne eftersom jag har snålmånad? L har ju inte snålmånad. Om maken vill bjuda familjen P på pizza ska det räknas in eller inte? Jag betalar ju inte men jag äter ju. Maken tankade bilen i fredags med sina pengar. Ska det räknas in?

Mat: 1208,90 (Ica) + 49 (glassbilen) + 140 (Subway) = 1299,90
Hygien: 0
Nöjen: 0
Kläder och utseende: 0
Transport: 0
Inredning: 0
Övrigt: 35 kronor i parkering + 48 kronor i kinderägg till ett byte = 83 kronor.

Summa: 1382,90 kronor.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har följt din blogg ett tag och tycker den är bra som inspiration. Försöker leva enklare och billigare för att kunna jobba mindre. Har funderingar på matkostnaderna, skulle vara spännande om du ville dela med dig av ex en veckomatsedel, för jag förstår inte hur man kan ha så låga matkostnader. Mvh Åsa

Anonym sa...

Gratis kaffe här. http://www.nattstad.se/barbamammagratis/lofbergs-bjuder-pa-5000-kaffe-13354040

Anonym sa...

Jag funderar lite på familjer som tänker mina pengar och dina pengar, trots att man är gifta. I ett äktenskap är man ju försörjningskyldig gentemot den andre, och hushållets inkomster räknas som gemensamma, trots att de vuxna inte alltid ser det så. Nu menar jag inte direkt mot er familj och erat tänk, utan mer överlag. De finns de som aldrig kan tänka sig att ha en gemensam ekonomi, trots att denne gifta och att Sveriges lag bestämmer att två inkomster blir en. Men det var lite off topic.

Jag förstår dilemmat, men om L vill ha en glass kanske hon kan köpa från egen veckopeng kanske? Och du får nog avstå pizzan om det ska räknas?
Det är nog egentligen bara du som kan avgöra vad som blir bäst, :) , jag Tyler att tanken med snåljåpar är mycket god, vi har sådana 10 månader om året ungefär, så spenderar vi lite mer under semestern. Man uppskattar det lilla mycket bättre när man inte "unnar" sig jämt. :)

Mvh Mia

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...