tisdag 22 april 2014

Syrumsdag och hemmapyssel

Strålande sol ute och jag har tillbringat en del av dagen i syrummet som ligger nere i mörkaste källarhålan.
Jag gillar kuddar och filtar och vill ha det liggandes i våra soffor och sängar. Nu har vi en "ny" soffa och jag hittade 6 kuddar nere i förrådet som jag sytt en gång. Dom passade inte i soffan. Dels var det fel färg och dels blev det så mycket kuddar. När jag bara tog två av dom blev det för lite kuddar. 4 av dom blev för många. Så jag sydde nya kuddar av dom gamla och av en bit av S överkast. Hennes överkast var egentligen till en dubbelsäng så jag sydde om det redan när jag köpte det. Biten som blev över sparade jag i syrummet. När jag ändå var där nere passade jag på att laga lite saker som blivit liggandes. På bilden syns även den ena mattan som vi fick av mamma och pappa.
I badrummet står en liten pall. Jag köpte den för 10 kronor på kyrkans loppis när L var liten. Hon stod på den för att nå upp till tvättstället. Nu används den som bord för diverse saker. När M flyttade lämnade han kvar en träpall som jag gjorde iordning på när M och S var små. Decoupage med serietidningsklipp. Klippen börjar lossa och pallen se sliten ut. Jag fick pallen efter min farmors syster som hade den i kolonin och den betyder rätt mycket för mig. Så den lilla plastpallen ligger ute som skänkes och träpallen är iordninggjord med nya serietidningsklipp. Tapetklistret var över sen maken tapetserade tvrummet. Serietidningar har vi massor sen jag var liten i ena förrådet.
Fönstren är tvättade och sommargardinerna sitter på plats. Nästan i alla fall. På M:s gamla rum satt en cafégardin som nu ska bytas ut mot en vanlig gardin. Ny stång måste då inhandlas först. I vardagsrummet ska vi byta fönster så ingen idé att byta gardiner där innan det är gjort. Ingen idé att tvätta fönstren heller. Alla dynor är uppburna från källaren och altanen är iorninggjord. Mamma och jag fikade där innan vi åkte till biblan.
Två reserverade böcker hade kommit.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...