lördag 26 april 2014

Gratisshopping och förutseende igen

Har blivit lite gratisshopping i dagarna två (kommer att bli imorgon med så dagarna tre).
I torsdags kväll var det en på ena bytessidan som gav bort en påse kläder i storlek 164 - small. Jag har redan rätt (läs väldigt ) mycket kläder till L i större storlekar. Dels har jag sparat efter S dels har jag fått, bytt eller köpt på mig. Men eftersom jag inte vet vilka av kläderna hon kommer att rata så känns det bra att ha för mycket kläder.Det L inte vill ha är det bara att ge vidare. Så jag och S åkte dit och hämtade kläderna. S tog tre plagg som hon ville ha på en gång. L satte på sig en tröja på en gång.
Vi fick med att par kängor "på köpet". Ofodrade så dom blir bra för L att ha på hösten.
Idag var det öppet hus med skänkesträff hemma hos min lek och fika kompis. Jag hade med en kaka så vi fikade i trädgården med. =) Där hittade jag och S en hel del kläder också. Både till L, mig och S. Men mest mig den här gången. Lite skor hittade vi också. L:s vinterstövlar hittade vi också. Två par, det ena paret helt nya. Och ett evighetsfilter. Vårat gick ju sönder. Egentligen funkar inte det här eftersom det inte har en inbuktning men jag ska se om det går att göra en. Det finns så otroligt mycket kläder och grejer att det ska vara öppet hus med skänkesträff imorgon med. Med nya kläder och grejer. Jag lovade ta med fika då med.
 Så S har bakat citronmuffins.
Efter skänkesträffen åkte S och jag och köpte golv. 13 kvadrat för 320 kronor. Vi ska lägga om golvet i lek/ gäst rummet och i L:s rum och det här räcker till ena rummet. Vi ska inte göra det än men nu har vi golvet. För att vara sparsam måste man vara förutseende. L:s vinterstövlar är redan fixade. Alla kläder till henne i större storlekar är redan ordnade. Golvet är köpt för mindre än halva priset mot ett nytt golv. Denna månad har jag egentligen snålmånad men jag har köpt mer än vad jag brukar. Men om man vill leva sparsamt så måste man investera när priset är rätt. När det är ett extrapris på mat som vi äter ofta så är det bättre att köpa det 20 kronor billigare/kilo än att betala fullt pris. Nu när den var en som sålde ett golv som vi kommer att behöva inom en snar framtid så är det bättre att köpa det till halva priset nu än att betala fullt pris när vi ska ha det.
På kvällen kom M och grillade med oss. Han hade med sig maten, jättelyxigt. Jag gjorde hemgjord chokladpudding till efterrätt. Grädden hade vi över sen påsken. Ingredienserna till chokladpuddingen är med på bilden.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...