tisdag 8 april 2014

Frukost och mellis

Först ett förtydligande från Matsedel vecka 15. Maken och S har med matlåda till jobbet/skolan varje dag nästan (ibland blir maken bjuden på jobblunch) så deras lunch är med i maträkningen. Ett förtydligande till. Middag = kvällsmat. Jag fick en kommentar på vad vi åt till frukost och mellis. Vi har alltid frukt hemma. Alltid äpplen och oftast bananer. L älskar bananer och kan äta 1 - 3 stycken/dag så ibland är dom slut innan vi hinner köpa nya. Ibland någon annan frukt också som vi kände för att köpa. L har alltid med frukt till skolan.
Frukost. Vi dricker alltid juice eller på hösten hemgjord äppelmust. Maken och jag dricker alltid kaffe. Maken svart och jag med en skvätt mjölk i. S och jag dricker alltid Proviva eller Actimel eller Activia eller något liknande för våra magar. L vill helst ha flingor så hon äter det med mjölk och sylt. Just nu hemgjort äppelmos. Förut ville hon alltid ha yoghurt till flingorna men nu vill hon ha mjölk. Vi andra äter macka. Antingen hembakade eller köpt från det ekologiska konditoriet. Med smör på (såklart). Pålägg har vi alltid ost, hemkokt marmelad och kaviar. Just nu har vi också skinka, räkost och skinkost. När jag har mens köper vi alltid leverpastej eftersom jag blir så trött när jag har det. Så pålägg förutom ost, marmelad och kaviar är det vi känner för när vi handlar. På helgerna kokar vi alltid ett ägg till frukosten.
Mellis. Ibland finns det en liten L matlåda kvar sen dagen innan. Igår till exempel åt L pasta med skink och ostsås som var kvar sen söndag kvällen. (Maken och S var borta så jag frångick matsedel och L fick önska mat). Sen åt hon 2 eller 3 bananer. Jag åt kakor med mamma som var här och fikade. Inte världens bästa mellis och jag blev hungrig efter en timme igen och åt en macka. Jag dricker alltid kaffe till mellis och L dricker hemkokt saft eller oboy beroende på vad hon känner för. Hon älskar mjölk och kan dricka hur mycket som helst. Så mellis skiftar väldigt men brukar vara flingor med mjölk eller yoghurt. Varma mackor (L:s favorit det vill hon alltid ha om man ger det som förslag). Vanliga mackor. Smörgåsrån. Digestivekex. (allt det med pålägg på).
På hjälpsidan var det en som behövde hjälp med mat och jag gav henne en matkasse med lite blandat som vi hade hemma. Jag har gett bort mat förut med men har inte velat skriva om det varje gång för att slå mig själv för bröstet. Så vi är ibland fler som äter för 2000 - 2500 kronor/ månad. =) För att få en så låg maträkning måste man bygga upp ett lager med saker så man inte måste köpa allt varje gång. Att jag börjat handla extrapriser igen underlättar byggandet av ett matlager. Kycklingen som jag gav bort var ett av dom paketen som S köpte på Willys för 19,95. När vi köper korv till exempel köper vi alltid ett 30 pack och delar på förut 3 men nu 5 gånger. Vi är bara 4 som äter nu. Färs köper vi 2 kilo och delar på 4. Tomatkross köper vi alltid 2 eller 3 burkar mer än vad vi behöver om vi känner för att göra snabbmat i form av tomatsoppa eller tomatsås. Jag gillar att baka så mjöl, torrjäst, rågsikt, socker, havregryn mm finns alltid hemma.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...