fredag 7 mars 2014

Hipp hipp hurra

För våran L idag. =) Kalaset blir på söndag men vi har haft ett litet kalas idag.
Imorse sjöng vi och L fick paketen från oss. En hemsydd bovetekudde och kuponger från maken och mig. Kupongerna är på upplevelser. T ex en dag på badhuset. En dag på leklandet. En dag ridning på islandshästar och så vidare. När L berättade för klassen vad hon fick blev dom flesta avundsjuka att hon fick en sån bra present och ska göra så mycket roliga saker. =) Av S fick hon mobilskal och simfötter. Vi hade även en grattisannons i den lokala tidningen. På kvällen kom M och åt med oss och då fick hon en blomma och 500 kronor på det stora hästvaruhuset. L skulle köpa en sadel för pengarna sa hon. =) Även makens syster med familj kom.
Det händer lite mycket saker just nu så jag varken hann eller hade lust att göra tårta så L och jag tog en sväng till det ekologiska konditoriet och skulle köpa en tårta. Men dom var slut. =( Men när jag berättade att L fyllde så gjorde dom en tårta till henne. =) 217 kronor för 10 personers ekologisk tårta. =) Supergod var den också.
När vi ändå var där köpte vi 2 påsar med matbröd också. 140 kronor för massor av limpor och frallor. Maken pratade nästan hela kvällen om dom där två brödpåsarna. =)
Idag var också min sista dag på jobbet. =( Jag fick valet att börja jobba 20% eller att bli omplacerad. Jag valde omplacerad och ska gå en månad på ett boende inne i stora staden. Sen efter det ska dom bestämma vart jag ska jobba på riktigt. Jag känner verkligen för att säga upp mig och börja jobba på timmar igen eller på stora stadens sjukhus. Tyvärr växer det inga 47% tjänster på träd direkt. Så då får jag gå upp i arbetstid. Det växer inga kvällstjänster på träd heller så från och med nästa vecka går jag på schema. Med kvällar, helger och början klockan 7.00. Hur det ska gå med L vete katten eftersom vi inte har fritids till henne och inte vill skaffa det heller. Ingen av hennes kompisar går på fritids längre. Det jag är mest besviken över är att jag jobbat där i över 8 år och fick bara tack och hej. Ingen blomma eller något. =(
Jag har dragit igång en egen facebook grupp. Jag är admin i två grupper men dom har jag inte startat själv. Det här är en lånegrupp. Man ska låna saker av varandra. Gruppbeskrivningen är: Vill du bidra till en mer hållbar konsumtion? Vi ägnar tid åt att ta hand om alla prylar vi äger. När vi tröttnat på grejerna slängs dom på sopberget som bara växer. Haven fylls av plast, arter utrotas. Vi behöver inte ännu mer konsumtion – vad vi behöver är mer tid för varandra och färre prylar att sköta om. Här samarbetar ett antal hushåll genom att dela med sig till varandra av sina prylar. I gengäld minskar det vår miljöpåverkan, ger oss mer tid över till annat och skapar möjligheter att träffa nya människor. Som bonus behöver man inte heller lägga pengar på att köpa saker man använder väldigt sällan. Vårt bidrag till en hållbar omställning av Xstad.

Så här samarbetar vi i nätverket
Vi lånar prylar av varandra: Varje hushåll registrerar minst fem men helst fler prylar som man kan tänka sig att låna ut till andra. Det kan vara vad som helst som kostar en del och används ganska sällan, t ex olika sorters verktyg och byggmaskiner, stegar, tält, släpkärror, kanoter, köksmaskiner, maskeradkläder, leksaker. Via ”Prylbanken” under filer ovan skriver man vad man har eller om man vill ha en sak kan man efterlysa den. Inga byten eller pengar inblandade. Vi lånar helt enkelt sakerna av varandra.
På sikt kanske vi också kan hjälpa varandra med tjänster. Även om det av skatteskäl inte är tillåtet idag, så blir det kanske möjligt i framtiden: vi hjälps åt genom att ge av vår tid och kunskap till varann. Varje hushåll registrerar de tjänster som man kan tänka sig att hjälpa andra med. Vi har alla någonting vi är bra på – gräva, klippa hår, passa barn, måla, bära flyttkartonger, deklarera, baka… Är man flera som hjälps åt så går allt mycket snabbare och är dessutom roligare. Det är också ett sätt att lära känna nya människor! Den tid man ger andra registreras i en ”tidbank” så att alla får ungefär lika mycket tid som man ger.
Vill du vara med?
15 medlemmar har jag lyckats få ihop sen igår. =) Tyvärr är det bara jag som än så länge skrivit in saker jag kan låna ut. Men det kanske blir fler.
I senaste naturalboxen fick man bland annat ett presentkort på 100 kronor på Ecoliving. Jag köpte 4 aloe vera och ett lipbalm. Lipbalmet fick jag betala själv men drickorna var gratis. På köpet fick jag med ett gratis lipbalm.
Hur går det med min "fasta" då?. I onsdags skulle jag inte ät sötsaker men det gjorde jag. Vi hade semlor kvar i kylskåpet sen semmeldagen dagen innan och den ena skrek ät mig ät mig. Jag åt bara halva, jag delade den med maken. Igår åt jag vegetariskt hela dagen. Ingen direkt uppoffring eftersom vi äter vegetariskt en gång i veckan minst. Istället för skinkpajen som stod på menyn blev det pasta med ost och broccolisås och istället för leverpastej på jobbmackan blev det messmör. Idag lyser ett ljus för nära och kära.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej
Nu när det ändrar din tjänst, så kanske du kan sluta helt att jobba eller det kanske du inte vill längre. Håller med dig att det var dåligt att du inte fick något när du slutade på det arbetet efter så många år.
Med vänlig hälsning
Camilla J

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...