onsdag 12 februari 2014

Veckans sparade pengar

Huslånet och elen har minskat igen så 200 kronor/månad till har räkningarna minskat. Bara 300 kvar nu. =) Men eftersom vi vill fortsätta spara (vi sparar 3000 kronor/månad nu) så ska vi minska mer än 300 till.

1 Gjort eget smör till mackorna. Ett tag gjorde jag eget bregott men nu köper vi lätta och har gjort det ett tag. I fredags morse tog smöret slut och vi skulle handla på söndag. Så istället för en liten extrahandling tog jag fram mixern och gjorde eget smör igen.

2 Mailat Dolce Gusto om våran kaffemaskin som har gått sönder. Förhoppningsvis går den att laga. Jag fick den i en kampanj för något år sen. Vi dricker nästan aldrig det kaffet men när vi gör det vore det bra om den gick och inte bara stod och var sönder. Jag mailade dom i fredags och dom har fortfarande inte svarat.

3 Gjorde filsåsen till fisken utan gräddfil eftersom jag inte hade någon. Använde fil istället.

4 S gjorde improviserad dipp till chipsen som vi köpte för 10 kronor. Hon använde krydda, fil och creme fraische.

5 Hade efter 3 och 4 bara halva filen kvar som jag skulle baka långpannebröd av så jag tog 5 dl mjölk och 5 dl fil istället för 1 liter fil.

6 Bakat långpannebröd.

7 Handlat mat på Ica för 1090 kronor. Det är då mat som ska räcka en månad. Vi kompletteringshandlar frukt, grönt och mjölk. Nu blev det en handling till bara 3 dagar senare. Se nummer 14.

8 Hade med tygkassar till mathandlingen.

9 Köpte L:s Efalex via Gratisbio för att få poäng.

10 Köpte mina zink och magnesium tabletter samtidigt som jag köpte L:s Efalex för att spara på frakten.

11 Dom hade erbjudande på både zink och magnesium tabletterna. Två burkar betala för en så jag beställde självklart det.
12 Planterat lite blomskott så M fick lite krukväxter till sin lägenhet. Jag sparade några till oss också. På bilden är bara 4 av dom 8 skotten jag planterade.

13 Samordnat ärenden för att spara bensin. Jag och S åkte till det stora köpcentret på andra sidan stora staden, till Willys, till M och till två Facebook köp.
14 Är Willys + kund men vi handlar inte där längre men så sa min fikakompis att Willys sålde kyckling för 19,90/kilo så jag kollade in erbjudandena och åkte dit och handlade. Bara extraprisvarorna och pluskundsvarorna. Jag köpte både till oss och till M. På bilden är bara osten (39,90/kilo) kycklingen (19,90/kilo) Lätta (10 kronor/paket) och ekologiskt jordnötssmör (19,90/burk). Vi köpte även soppa, päron, äpplen, pasta, fiskpinnar och glasstårta. 860 kronor kostade det men då gav vi mat till M för 178 kronor. M visste inte att vi köpt mat till honom och han hade inte bett om det heller. Det var jag som ville köpa till honom med.

15 Köpte en tavellist som ska sitta i tvrummet (känns konstigt att skriva det) för 50 kronor. Nya kostar ungefär 100 kronor beroende på var man köper den.
16 Köpte en mikro som M ska få för 40 kronor.
 17 Blev uttagen av Buzzador att buzza Knorrs kalla såser och fick dom med posten idag. 8 såser sammanlagt i 4 olika smaker. När M skulle flytta bjöd han på middag och då serverade han steak såsen och den var jättegod.

18 Fick 426 kronor rabatt på mina Qusteran påsar. Gallsalter som jag måste äta varje dag.

19 Poppat popcorn till mys ena helgkvällen.

20 Inte köpt någon färdigmat eller snabbmat.

21 - 40 se en gammal lista. Det är sånt vi alltid gör.





1 kommentar:

Anonym sa...

Det är klart att man skall handla åt sina barn,det gör jag fortfarande fart dom bott hemifrån i flera år.Det går säkert jättebra för M. Han är ju duktig på matlagning. Gunilla

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...