torsdag 27 februari 2014

Avfallsplan

Kommunen har en avfallsplan som alla som vill får ge synpunkter på. Jag har skickat in två. Kommunen skriver att slit och släng samhället har ökat och att dom vill att konsumtionen och avfallet ska minska. Avfalls Sveriges vision är att det finns inget avfall. Allt ska gå att återanvända eller återvinnas eller tas om hand om på annats vis. Kommunen tycker samma sak. Så mitt första förslag var att dom skulle starta en gratisbutik. Jag är med i en grupp på Facebook där vi har skänkesträffar ibland. Man får gå dit och ta det man vill ha utan att betala för det. Jag har lämnat in massor med saker dit. Det här är samma princip fast det ska vara öppet mer och tillgängligt för fler. Det finns att läsa om gratisbutiken i Göteborg här.  Mitt andra förslag var att det ska löna sig att sopsortera och att ha lite sopor. Mer sällan sophämtning än var 8:e vecka och mer i plånboken till dom som har sällan hämtningar. Det kostar ju lite att åka iväg med återvinningen varje vecka. Vi gör det när vi har andra ärenden men ändå. Våran tunna är nästan full var 8:e vecka och jag har ingen aning om vad vi slänger. Två påsar kommer från badrummet med lite rester från S och mig när jag fuskar. Men resten? Om det fanns mer sällanhämtning än var 8:e vecka och det lönade sig mer i plånboken så skulle vi försöka minska våra sopor på en gång.
Så nu har jag satt en lapp på kylskåpet där vi ska skriva upp varje gång vi slänger något i köket. Något som jag vet att jag slänger där är hörester från golvet när jag sopar. Dom får inte slängas i den bruna kompostpåsen (det blir biogas så bara matavfall får slängas i den). Så någon sorts burk eller något där man slänger grejer som ska till våran kompost vore bra. Eller om man helt enkelt tar sig i kragen och går ut och tömmer skyffeln varje gång.
Lite ärenden är gjorda efter jobbet idag. Första stoppet kinaaffären. Vi ska ha kompisar över på mat på lördag kväll och ska då bjuda på filippinsk buffé. En av rätterna är min egen påhittade biff med bambuskott och till det behövs bambuskott. Stora burken från kinaaffären kostar 35 kronor för 2950 gram. En liten burk från vanliga mataffären kostar 67,86/kilo (Icas egna) = 67,86 x 3 (stora burken väger nästan 3 kilo) = 203,58. En besparing på 168,58 kronor med andra ord. Jag delar upp burken på flera gånger och fryser. Annars blir det ingen besparing om jag använder 13 gånger mer bambuskott. Vi köpte även glasnudlar och vårrulleblad (egna vårrullar är också del av buffén) och en burk med efterrätt till glassen.
Andra stoppet var Netto. Första gången i den affären inne i stora staden. Vi brukar handla i Netto när vi är på Öland. Där köpte vi kycklingvingar (också del av buffén, men också bunkring till oss) för 29 kronor för 1,5 kilo. Vi köpte två påsar. Billig cola. 6 1,5 liters flaskor för 49,95.
Sista stoppet var att ta ut ett paket. Naturalbox hade kommit. Innehållet den här gången var: 3 stycken Flapjacks. 1 påse guldkörsbär. 1 påse hackade dadlar. 1 Hurraw lipbalm (citronsmak och det hade jag ingen förut). 5 tepåsar från London tea. 1 handkräm från Inecto pure coconut. Det var även med ett presentkort på 100 kronor på Ecoliving. Jag tänkte köpa 4 aloe vera drycker men presentkortet fungerade inte. =( Det var även med provpåsar. =( Som jag tjatat att jag inte vill ha dom förbenade provpåsarna. =(
I tisdags var jag och tjejerna till bybiblioteket och lämnade in böcker och lånade böcker. Inga reserverade hade kommit men vi hittade 3 andra böcker. Hallon och svarat katten till L. Självhushållning och alla tiders matbröd till mig.

1 kommentar:

Marika på Odlingspyssel sa...

Har tänkt lite på det här med att köpa margarin och fläskkött så billigt som du skriver att du gör. Det kanske är svenskt fläskkött ni köper? För danskt är mer eller mindre djurplågeri. Sedan det här med margarinet istället för smör. Margarin är en kemisk produkt som utvinns ur bland annat olja (och då inte växtolja utan olja som i bensin) Det kanske kan vara värt att dra in pengarna på något annat än just på maten. För lite är det så, att man får det man betalar för.

Ett tips om Hallonböckerna. Det finns jättebra diskussionsfrågor kring de böckerna som stärker barn i deras läsande. När jag jobbade med yngre barn så gick jag in på förlagets hemsida och hämta ner frågorna gratis.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...