lördag 11 januari 2014

Vara förutseende

Först svar på en kommentar. Karin undrade om det var några bilder i Zero waste home och nej det är det inte bara text. =)
Jag har skrivit många gånger om att man måste vara förutseende om man ska spara pengar. Vill man till exempel köpa en sak begagnad kan man inte åka till begagnataffären/loppiset dagen före(samma dag man behöver saken eftersom såna ställen inte är som vanliga affärer där man kan köpa allt hela tiden. I sommar ska vi byta dom sista fönstren. Dom i vardagsrummet. I det lilla vardagsrumsfönstret gick persiennen sönder så jag böt till mig en rullgardin i höstas. Jag var förutseende och tänkte att vi ska byta fönster där nästa år och då är det onödigt att köpa en ny persienn, en rullgardin kan man montera ner och använda igen på det nya fönstret. I köket satt rullgardiner (jag vet inte vad dom heter) som man inte kan dra ända upp utan dom hänger ner en bit. Dom ville jag inte ha kvar utan jag ville ha en vanlig rullgardin eller persienn där istället. Dom är så tunna att dom inte isolerar så bra. När det är kallt ute drar vi ner dom för en extraisolering. Fönstrena går inte att öppna så persiennen skulle hängt precis som en rullgardin utanpå rutan.
I julklapp av mitt jobb fick jag 450 kronor i superpresentkort. Jag böt det till presentkort på Jysk för att inhandla rullgardiner till köket. L, jag och L:s kompis åkte dit igår (efter att vi lämnat återvinning - samordnade ärenden). Jag köpte bara sakerna på min lista (som jag har som memo i mobilen för att spara papper). Gardinen ska bli ett nytt projekt. Klockan har jag önskat mig hur länge som helst och nu var det extrapris på den. Den observanta ser att den ena rullgardinen är längre än dom andra två. Så nu återkommer jag till mitt jiddrande om vardagsrumsfönstret. Det kommer att bli större när vi byter det eftersom vädringsluckan försvinner. Så då blir rullgardinen som sitter där för kort. Den ska flyttas till köket och den längre rullgardinen ska sättas i vardagsrummet. Förutseende igen. Den i vardagsrummet är lite för lång för köket men maken ska korta av den. Det har vi gjort förr med en annan rullgardin. Jag betalade med 450 kronors presentkortet från jobbet + en wrapp på 75 kronor och fick 5 kronor tillbaka. Så jag betalade ingenting ur egen ficka.
Vi åkte även till ekobutiken och hämtade våran ekokasse som har kommit igång igen efter jul. Den kommer på torsdag men eftersom jag ändå skulle ut och åka idag så hämtade vi den idag. Innehållet var: morötter, japanrättika, blodapelsiner, kiwi, vitlök, spenat och sötpotatis. Det skulle ha varit sallad med men det glömde dom i min kasse. Verkar som om jag alltid skriver det. Jag glömmer dessutom alltid att påpeka det veckan efter. =/
På posten kom det två metallskålar gratis från? Ingen aning. Verkar som om det är en gåva för en prenumeration men den enda tidningen jag har börjar prenumerera på (igen för att få gåvan) är Kloka hem och där skulle man bland annat få en bambutandborste. Konstigt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Från RAM-panel?

Anonym sa...

Vill bara säga tack för boken som kom med posten :-)
//Ingela

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...