lördag 25 januari 2014

Sorgligt men skönt

Igår hämtade jag och L en ekokasse. Den sista för tillfället i alla fall. Vi har bestämt att göra ett uppehåll med kassarna. Priset har gått upp med 35 kronor/kasse = 140 kronor. Man måste beställa och betala minst 4 kassar i taget. Det känns både skönt och sorgligt. Skönt för att jag slipper åka till andra sidan stora staden en gång i veckan. Skönt för att vi slipper slänga rotfrukter som vi inte har hunnit gjort i ordning på/vetat hur vi ska göra i ordning på. Sorgligt för det gjorde att vi åt nyttigare och tvingades hitta på nya rätter. Men vi kommer att spara mer än dom 900 kronorna som kassen kostar. Jag kunde nämligen inte låta bli att handla när jag var där. Mest bananer och andra frukter och grönsaker. Färsk ananas är så gott.
Innehållet i sista kassen var: rödbetor, ekbladssallad, blomkål, paprika, rotselleri, palsternacka, squash, äpplen och apelsiner. Sen är det lite sorgligt att fredagar var ärendedag så jag samordnade en massa ärenden när jag ändå skulle in till stora staden. Igår åkte vi förutom för att hämta ekokassen till, återvinningen
och det ekologiska konditoriet i byn bredvid byn. Där köpte jag en kasse med frysta bröd för 100 kronor. Man får plocka kassen full och det skulle gått ner minst två påsar till men L blev så jobbig att jag bara ville ut därifrån. Både hon och jag är superförkylda nämligen så tålamodet är inte på topp hos någon av oss.
Snart är det alla hjärtans dag. M:s present blev fixad igår. Den affären var jag också till på ärendedagen men då avslöjar jag vad det kan vara så den skriver jag inte. Vi brukar göra hallongrottor som vi äter med grädde och gelehallon men i år ville jag ha något nytt. Vi var redan sugna på hallongrottor med grädde så det har vi ätit ett par gånger redan. Så i år blir det pensionärsbakelser a k a rulltårta med grädde. Rulltårtan är gjord idag. Jag gjorde nämligen semmelbullar och eftersom ugnen var varm passade jag på att göra rulltårtan med.
Apelsinsaft är också gjord. 4 dubbel sats. Apelsinerna var billiga på M:s affär så han köpte 4 kilo till mig innan dom åkte till Turkiet.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...