torsdag 16 januari 2014

Som jag skrivit förut

så gillar jag inte sopor. Vi har sophämtning var 8:e vecka (det mest sällan som går här). Tunnan är ibland full och ibland bara halvfull. Mitt mål är att minska det till halvfull (max gärna mindre) jämt och sen bråka med kommunen om mer sällan sophämtning. Förut hade vi 8 papperskorgar stående lite överallt i huset. Jag minskade ner det till 6 stycken. S behövde inte ha en papperskorg på sitt rum sa hon. Det enda hon slängde i den var hår från hårborsten och det slänger hon nu i komposten som står i tvättstugan. Den på kontoret rök också, den var nästan alltid tom. Vi slänger mest papper där och dom slänger vi i papperslådan som ska till återvinningen. Idag har jag slängt den i mitt syrum. Den har varit trasig jättelänge så vissa saker har letat sig ut på golvet genom sprickan som gick från öppningen ner till botten. Den använder jag i och för sig varje gång jag syr men i rummet bredvid står en papperskorg (makens hobbyrum) så det är bara att ta med sig den in när man ska sy. L har en papperskorg på sitt rum, hon fick den rätt nyligen och blev jätteglad för den. =) Jag funderar på om jag ska ta bort den igen. Nästan det enda som hon slänger i den är papper. =( Som hon vet ska ner i återvinningen. Den i köket och badrummet måste vara kvar och den i makens hobbyrum med (det är den enda vi har kvar i källaren nu). Sen har M en och L en. Dom funderar jag alltså också på att ta bort. M är precis som L rätt duktig på att slänga saker som ska ner i återvinningen i sin papperskorg. Lättare att slänga det än att bära ut det i köket. Där man samlar all återvinning tills någon går ner i källaren och tar med sig en hög ner.
En bovetekudde till är sydd (den på bilden är den till L). Någon gillade L:s bovetekudde och ville också ha en, det blir en alla hjärtans dags present. Idag använde jag också tyg och blixtlås som jag redan hade hemma. Om man behöver tvätta kudden någon gång måste skalen ut först därför sätter jag blixtlås på dom. En kudde kostar 310 kronor att köpa färdig så 620 - 450 = 170 kronor sparat. Jag betalade 450 kronor för skalen. Påsen räcker i alla fall till en kudde till kanske två.
Bröd att också bakat. Latmajas limpa. Recept kommer. Dom ska inte jäsas innan dom ska in i ugnen. Man gör degen, bakar limpor och in i kall ugn, dom jäser medans ugnen blir varm. Så går snabbt att göra, ungefär 60 minuter så är dom klara. Varav 50 minuter i ugnen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...