onsdag 1 januari 2014

Nyårsafton och förhoppningar

Den största förhoppningen inför 2014 är att vi ska sänka räkningarna dom 2.700 kronor/månad som fattas så jag kan börja vara hemma på heltid igen. Jag kan då fokusera heltid på att sänka utgifterna ännu mera. Leva mer miljövänligt. Bli helt frisk. När utgifterna är ännu mindre ska maken börja jobba mindre är det tänkt.
Dom andra förhoppningarna inför 2014 är:
* Fortsätta gå ner i vikt.
* Äntligen skaffa solpaneler på taket.
* Skaffa dom andra energi och vattenbesparande sakerna som vi vill skaffa, fortsättning följer.
* Jag ska fortsätta köpa så mycket som möjligt ekologiskt och begagnat.
* Jag ska plastbanta ännu mer. Allt för att minska gifterna som går in i mina barn, mig och maken.
* Jag ska baka merparten av vårat bröd själv. Det jag inte bakar själv ska jag köpa ekologiskt.
* Maken ska fiska mera så vi blir lite mer självförsörjande på fisk. Förhoppningsvis ska det nappa i år. =)
* Jag ska försöka rensa ut lite mer grejer.
* Ha fler skärmfria dagar.
* Vara ute mer.
* Leka mer med L.
* Skratta mer.
* Fortsätta köpa saker medvetet istället för att införa köpstopp.
Nyårsaftonen igår var lugn med bara ett barn hemma. M var på fest och S är i USA. Förrätten var toast från havet. Ett bra sätt att bli av med julbordsrester (laxen och gravlaxsåsen) och rensa kylskåpet (romen). Majonäs, räkor och creme fraiche är saker som alltid finns i frysen/kylskåpet.
I år gick vi från vår tradition att äta potatisgratäng, kassler och grönmögelsås. Vi åt potatisgratäng med kallskuret. L älskar skinka (inte julskinka) och numera också kalkon.
Till efterrätten slog i på stort och hade köpt två burkar med Ben and Jerry glass. Den ena var L:s favorit cockie dough där hon snor åt sig alla kakdegar och lämnar glassen till oss andra. =)
Efter maten gick vi ut och släppte iväg en kom loy. Köpt i ett storpack för ett par år sen. Vi har två kvar till dom två kommande nyåren. =) Miljövänlig kom loy gjord av bambupinnar så inte den hamnar i en åker där ett djur äter upp ståltråden. Kom loyer är mer miljövänliga än raketer men dom ska alltså vara gjorda med bambupinnar. En rolig sak i sammanhanget som jag skrev under veckans sparade pengar är att familjen som stod bredvid oss på kullen och smällde raketer. Deras barn var mer imponerade av våran kom loy än av deras egna raketer. =)
På tolvslaget blåste vi serpentiner på varandra och tände två isfacklor. L drack barnchampanje och maken och jag drack vuxenchampanje.
Mellan jul och nyår brukar maken åka till husvagnen i Stöten och åka skidor med dom barnen som vill följa med. Med ingen husvagn finns det ingen Stöten att åka till (finns stugor jag vet). Jag brukar då roa mig själv med att se en miljöfilm om dagen. Jag tänkte inte frångå min tradition så idag har L och jag sett En obekväm sanning av Al Gore. Jag har skrivit om filmen förut här. På slutet är det flera punkter på saker man kan göra själv för att minska sitt koldioxidutsläpp till noll. Jag har kopierat listan och lagt till vad vi gör idag. Lite grejer har faktiskt hänt på våra "fula" punkter. =)

 * Välj lånenergilampor. Vi har låg eller halogenlampor överallt.

* Välj energisnåla apparater. Våran kyl/frys är AAmärkt. Dom andra apparaterna är inte energisnåla. Jag tänker inte byta ut dom förens dom är trasiga, då väljer vi självklart energisnåla.

*Ställ om termostaten för att minska uppvärmingen eller nedkylningen av hemmet. Vi har runt 18 - 20 grader härinne.

* Isolera ditt hus. Vi har ett tjockt lager isolering på vinden.

*Bedöm hur energieffektivt ditt hem är. Alla såna tester som jag gjort visar att vi har ett rätt energieffektivt hus. Det som gör den mindre effektivt är våran gamla elpanna. =( Elpannan är nu bytt till en energieffektivare variant. =) 

*Spara på varmvatten. Vi har snålsparande kranar. Vi vill skaffa solvärme, när maken installerar duschvärmeväxlaren kommer vi spara mer vatten. Maken har fortfarande inte installerat duschvärmeväxlaren. =( 

* Stäng av helt inte på standby. Gör vi jämt. =)

* Gå över till förnyelsebara värmekällor. Vi vill som skrivet var skaffa solvärme och kanske pelletspanna. Vi har valt att elen ska komma från vindkraft via vårat elbolag. Nu är vårat elbolag fortfarande en jättestor användare av kolkraftverk så när vi ska byta avtal nästa gång ska vi välja ett elbolag som bara tar sin el från vindkraft. Makens förslag. =) Det blev samma kolkraftsverk till elbolag tyvärr. Men som sagt var vi har tillvalet vindkraft. 

* Gå, cykla eller åk kollektivt så mycket som möjligt. Maken, M och S åker alltid buss. Jag gör det inte. =( Sen är jag sämst på att gå med L till skolan, jag tar gärna bilen. Fast det tar max 15 minuter att gå. L går själv till och från skolan varje dag så inget mer bilåkande. =) 

* Kör mer effektivt. Vi gör inga extrakörningar eller småkörningar utan åker till så många ställen som möjligt varje gång.

* Välj en bränslesnålare bil. Vi har bytt till en bränslesnålare dieselbil från en bensinslukare.

* Flyg mindre. Vi flyger aldrig. Men med S i USA kommer säkert någon/några av oss att flyga dit någon/några gånger om ekonomin tillåter.

* Konsumera mindre, köp mer begagnat. Jag köper allt som jag kan begagnat och shoppar nästan aldrig.

* Återvinn. Vi återvinner allt vi kan och har den minsta sophämtningen som går idag. Igår ville L bära ner återvinningen i källaren och lägga den på rätt plats. Sopbergsspelets förtjänst.

*Slösa inte med papper. L ritar och klipper på allt men annars använder vi väldigt lite papper. Allt papper går såklart i pappersåtervinngen när det är färdiganvänt. Vi sparar alla papper i en låda och skriver på andra sidan också innan det åker i återvinningen. 

*Ta med egen kasse. Gör jag jämt. =)

*Kompostera. Gör vi självklart. =)

* Ta med egen dryck istället för att köpa engångsflaskor. Vi köper nästan aldrig dryck utan har med egna flaskor.

* Ät mindre kött. Vi äter lite kött.

* Köp lokalt. Framförallt köttet köper jag lokalt från "glada" djur. Vi har nu även en ekokasse med ekologiska närproducerade frukt, grönsaker och rotfrukter en gång i veckan. 

* Köp utsläppsrätter eller plantera träd. Massor av träd. Tyvärr är våran trädgård yttepytteliten men vi har ett stort äppelträd och ett litet plommonträd. Jag har ett klick för skogen som startbild på internet så jag kommer ihåg att klicka varje dag. Förhoppningsvis klickar jag ihop några träd. Annars kan man plantera träd via till exempel viskogen.




1 kommentar:

Anonym sa...

Tänkte ge dig ett litet tips.på svtplay visar dom alla avsnitt av den njutbara trädgården. Hon odlar massor på sin lilla radhustomt,du brukar säga att du har så`n liten trädgård. Ett jättemysigt program. Gunilla

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...