fredag 19 juli 2013

Vemodigt

Husvagnen är såld. Det kom ett par och köpte den igår och vi är nu ännu rikare än vad vi var innan. Det känns skönt och vemodigt på samma gång. Maken vill köpa en nyare och större vagn. När det gäller våra husvagnar har vi använt oss av uppgradering. Det första vagnen vi köpte kostade inte många tusenlappar. Vagn nummer två var lite dyrare och nyare. Vagn nummer 3 ännu dyrare och nyare. Det var vagn nummer 3 vi sålde nu. Vi har haft den i 6 år.

Förutom vinbären börjar nu också hallonen mogna. Så början på en romtopf är satt idag.
Ingen har nappat på självplocket av röda vinbär. Ingen har nappat på plockade vinbär heller. Mer än min mamma. S och L plockade 4 liter till henne idag.
Fredag och loppisdag. Så skön inledning på helgen att sitta där med en kopp kaffe och oftast en bit ananaspaj och prata och titta på folk. Fyndat lite har vi också gjort. En hästkudde till L (hon har redan en likadan fast rosa med en hund på som dekorationskudde i sängen), en låda som L nu har som skattkista, en bok om husdjur som L läste högt för mig när vi kom hem. Hamstrar kan hamstra 1 kilo mat i det vilda. Dvd Min vän Charlotte också till L. Dvd Agaton Sax som påminnelse om när maken och jag var små. En tavla med M:s favoritlag i fotboll till M. Allt för 75 kronor. Vi gick dit och hem annars hade jag köpt en rosa och fin skrivbordsstol till L för 30 kronor också.
Maken hade bilen för han gjorde den vanliga månadshandlingen på Willys på vägen hem. Han var även till den stora stadens bibliotek och hämtade två böcker till mig. Sen var han på ett skänkes. Vi skänkte bort en oöppnad kartong kalas puffar och lite godis till en bytarkompis som är ensamstående med sin son. Hon har gett så mycket till oss så vi ville ge lite tillbaka. Willys handlingen gick på 1263 kronor och är mat som ska räcka i 10 dagar.
S har namnsdag idag och eftersom vi gillar ananaspajen så mycket gjorde jag en egen istället för tårta för att fira. Kanten blev lite tjock för det var bakpulver i degen annars var den nästan godare än den på loppis.
Ny omgång turkisk yoghurt är gjord. Den blir något rinnigare än den köpta. Jag som gillar den köpta för att den är tjock får väl stå ut eftersom jag sparar 13,50 varje gång.
Hos Ensamma mamman blev jag påmind om att det var länge sedan jag var inne på klimatkontot och kollade hur mycket koldioxid jag gör av med. 2,3 ton koldioxid vilket är bra mycket mindre än genomsnittet och det känns bra. Efter testet får man förslag på hur man kan minska sitt avtryck ännu mer. Mitt förslag var att jag gjorde av med för mycket el så jag skulle stänga av apparaterna på standbyknappen och byta till lågenenergilampor bland annat. Nu gör vi ju alla elsparande saker som finns redan så kändes lite nesligt att få det förslaget. Men vi gör ju av med mycket el tack vare att huset värms av elpanna och värmepump. Den nya elpannan som skulle installeras när maken var i USA som dom flyttar fram hela tiden, sista bud är måndag. Gör förhoppningsvis att elen minskar ännu mer.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...