torsdag 4 juli 2013

Jordgubbar och loppisbesök

Mamma, jag, S och L bestämde att loppis ska besökas varje fredag för lite handling och fika. Som en skön inledning på helgen. Imorgon kan inte mamma så vi åkte dit idag. Ananaspajen var supergod. =) Tack mamma.
Lite handlat blev det idag också. L köpte ( jag betalade) ett stetoskop och ett öga (inte med på bild). S köpte (jag betalade) 4 dvdfilmer. Jag köpte en ny picknickryggsäck. Jag köpte en begagnad som jag böt bort. Vi använde den aldrig. Men i helgen åker delar av familjen P på minisemester och ska då ha med matsäck i en ryggsäck så en picknickryggsäck passar jättebra till det. Sen köpte jag en kanna att ha pepparmyntsiste i. Idag är den i en plasttillbringare som jag lånade av mamma. Jag gillar inte plast + att nu kan mamma få tillbaka den. Sen köpte jag 4 klädesplagg till L. 3 att ha nu och 1 att växa i. 187 kronor kostade allt. Det dyraste var tillbringaren som kostade 40 kronor.
Häromdagen när jag kom hem från jobbet hade barnen P gjort lunchen. Dom har gjort lunch varje dag när jag kommer hem. =) Men i tisdags hade dom gjort korv med bröd. M hade åkt och handlat bake off korvbröd som dom värmde i ugnen. På morgonen tog S det sista av musslin så hon gjorde ny eftersom ugnen ändå var varm som hon sa. =)
Ett örtsalt till är gjort. Några av ingredienserna är på bilden. Jag torkade blombladen i min torkmaskin.
Sen mixade jag dom med salt, sumsak, torkad lavendel, torkad basilika och torkad chili som jag hade sen förra året.
Det syns inte så bra på bilden men färgen är rosa. Det till vänster är det gröna örtsaltet som jag gjorde häromdagen och det till höger är det rosa som jag gjorde igår.
20 liter jordgubbar är köpta och rensade och ligger nu i frysen och väntar på att bli saft och sylt. 2 liter hamnade i våra magar direkt tillsammans med glass som mys igår kväll. Jag köpte dom igår. Tyvärr hann jag inte göra någon saft medans dom var färska. 15 kronor/liter betalade jag. Kostnadsmässigt så 2 liter jordgubbar ger 1 liter saft och 1 - 2 burkar restsylt. M och L tycker restsylten är godare än "riktig" sylt. Det blir 30 kronor + socker = vi säger 40 kronor för 1 liter saft och 1 burk sylt. En flaska med köpt jordgubbssaft kostar 14,90 för 0,5 liter. Finns billigare saft att köpa men man får vad man betalar för. Det blir 30 kronor för 1 liter saft + 34,90 för en burk jordgubbssylt. Alltså lönar det sig att köpa jordgubbar och safta på. I alla fall om man jämför med dom lite dyrare köpta safterna och sylterna.
Fläderblomssaften är upptappad på flaskor. 5 stora flaskor blev det. Nu ska lite mindre snygga flaskor köpas så ska det bli två julklappar. Alltså ska flaskorna vara små och snygga. Det lät som om jag skulle köpa fula flaskor.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...