måndag 29 juli 2013

Hänt mycket

Jag skulle kunna ha massor av rubriker på det här inlägget för dom senaste dagarna har varit fulla av nya lärdomar, nya husdjur, fler mammor och massor av byten och köp. Det tog lång tid innan jag skaffade Facebook men nu tycker jag det är det bästa som gjorts nästan. Innan barnen P kom gick jag på vävkurs och många av mina dukar pryder vårt och släktingars hem. Jag saknar att hålla på med händerna. När M och S var små hade min farmors pojkvän ett torp, i torpet bredvid fanns den en gammal tant som hade en hemmagjord vävstol som jag fick köpa billigt. Tung som bara den eftersom rullen som man rullar upp väven på var gjord av en trästam. Vi har egentligen inte plats för en vävstol så den låg bara i ett hörn tills jag sålde den vidare. Nu börjar barnen bli stora och jag har redan planer för deras rum.  Dom får bo kvar så länge dom vill, ända tills dom är gamla och grå men om dom flyttar vet jag vad jag ska göra i deras rum. I M:s rum ska jag göra ett hobbyrum till mig. Maken har ett stort hobbyrum + garaget. Jag har ett litet syrum som man knappt kan vända sig i. I mitt hobbyrum ska jag ha sakerna som är i mitt syrum idag
+ att jag ska ha en vävstol. Köpt i söndags för 150 kronor. Just nu ligger den i garaget. Tur att alla bilar kan stå ute. Sen ska jag ha en än sålänge hemlig grej som kostar multum att köpa men som jag och maken ska försöka göra själva. I samband med vävstolsköpet så kom lärdomen in. Jag skulle boka kärra i lördags för att maken skulle kunna frakta hem den i söndags men jag glömde det. =( Genom villaägarna kan man hyra gratis kärra och det var det jag ville göra. Ska man hyra kärra på macken blir det jättedyrt och den andra firman vi brukar hyra kärra av för 180 kronor för 2 timmar har inte öppet söndagar. Jag kom på lördag kväll att jag glömt det och skrev status på Facebook att skit jag glömde. Min bytarkompis svarade då att man kan hyra nästan gratis släp via något som heter freetrailer. Man betalar bara försäkringen av kärran på 39 kronor + bokningsavgift på 25 kronor. Fanns på Ikea i våran stora stad. Imorgon ska S köpa två byråsar (jag betalar) och då är släpet via freetrailer bokat igen. Det släpet är täckt det via villaägarna är ett öppet gallersläp. Vävstolen fanns i en stad bredvid våran by.
I en annan stad bredvid den staden fanns en tryck-kokare för 120 kronor. Nya kostar ungefär 4000 kronor så ett klipp. Jag har en tryck-kokare av den gamla modellen (också köpt begagnad fast för 50 kronor) som man ställer på plattan och släpper ut trycket manuellt. Jag använder den regelbundet men vill ha en nyare modell men inte haft råd att köpa någon, förens nu. Maken tog båda ställena på samma gång för att spara bensin.
Jag har länge velat ha en pumptermos. Dels har vi bara en termos för den andra gick sönder. Dels är dom fina och sen behöver man inte öppna dom för att hälla upp kaffet. Nu har jag bytt till mig en mot ett paket kaffe.
Ett byte till är också gjort. Den här gången var det jag som hade en skrivbordslampa (S ska inte ha kvar sitt skrivbord). Hon som ville ha den hade en vas som jag var lite sugen på utlagd på bytarsidan så vi böt lampa mot vasen. Det röda på bilden. Den är hjärtformad. Det andra på bilden skänkte hon bort men jag gav henne knäckebrödspaket för den. Det är en bänkspis och vad jag ska ha den till är också hemligt.
Älgörten är upptappad och den smakade jättegott. =) Ungefär som att äta mazariner med citrondricka. Helt klart något jag kan dricka när jag har ont i huvudet. Jag har mina huskursdrycker i små flaskor och vanlig saft i stora flaskor för att hålla skillnad på dom. Huskurerna är märkta men det är inte vanliga saften.
Det nya husdjuret är en igelkott som har flyttat in i våran trädgård. Han har sitt bo mellan jordgubbslådan och rabarberlådan. Under rabarberbladen så nu kan jag inte skörda den, men det gör inget för han är så söt. Han klättrade upp på altanen och gick runt där ett tag. Sen blev han nog sur på oss för han gick in till grannen så jag hoppas han kommer tillbaka igen.
Fler mammor då? Jag gör egen vinäger av vinslattar. Vi gör eget vin och då brukar jag passa på att sno åt mig en rätt stor mängd. Sen om det blir någon skvätt kvar i vinflaskan brukar jag ta den också. Jag har dom i lerkrukor i köket. Den här gången ville den inte bli klar så jag hällde i lite köpt vinäger för att snabba på processen lite. Igår kände jag att det luktade skumt i vinäger hörnet så jag kollade efter i krukorna. Det är två stycken. I lilla krukan var det bara bottenskyla kvar, resten hade försvunnit. I stora krukan var det ingen vätska kvar men en stor vinäger moder. Hon ligger nu i vinägern i den lilla krukan.




Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...