måndag 22 juli 2013

Aktiv dag följd av ofrivillig oaktiv dag

Söndag förmiddagen var väldigt aktiv. Hela familjen P jobbade på väldigt bra. I alla fall ett tag. L tröttnade på att ha näsan i bärbuskarna och gick och lekte efter en stund.
Maken och M la klart nästan alla plattor. Vi fick dom av mamma och pappa. Sen böt vi till oss eller om vi fick dom också en hög med plattor till. Dom ligger på framsidan och behövs inte. Det ska ligga några plattor fram till odlingslådan med jordgubbar annars är det klart.
Jag och S (lite L och M när dom var klara med plattorna) plockade 10 liter röda vinbär. Ungefär det som var kvar på buskarna. Kan säkert få ihop några liter till men dom får sitta kvar som fågelmat. Jag efterlyste vattentunna på bytarsidan igår. Våran har bara bottenskyla och jag vägrar ta ur kranen när jag ska vattna ute.
Jag fick två tunnor mot så mycket vinbär vi orkade och hann plocka på förmiddagen. Jag böt även till mig en vägghylla mot ett paket kaffe av samma bytare.
På eftermiddagen åkte nästan hela familjen P (inte jag) till makens syster för bad och ridning. Jag var då hemma och läste och pysslade.
Bland annat lämnade jag återvinning. Då passade jag även på att plocka älgört. Så älgörtsaft är gjord och ska nu stå en vecka innan den ska silas och sen kan den drickas. Jag som gillar huskurer gör den främst för att ha som alternativ till värktabletter. Älgört innehåller acetylsalicylsyra precis som värktabletter gör.
Idag skulle dom som ska byta elpannan komma och det gjorde dom också. Kvart i 9 imorse. Efter några timmar stängde dom av vattnet. Sen framåt eftermiddagen försvann elen ett tag. Både vattnet och elen är tillbaka men det kommer ta ett par timmar innan vi får varmvatten igen. Imorgon kommer dom tillbaka och ska då göra klart flytten av värmepumpen. Som dom också påbörjade idag. Jag som tänkte tvätta fick skjuta på det, tillsammans med en hel del annat planerat. Så så värst mycket gjort har det inte blivit idag. Man blir rätt stranda utan vatten och el. Jag har bakat muffins och jag har plockat lite bär. Alla svarta vinbär och lite hallon. Hallonen plockar vi av varje dag.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...